جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

۶ فرق اصلي و جالب روكش دندان با لمينت و ونير كامپوزيت‌ها) بخش اول)

بسياري از افراد روكش دندان را با لمينت و كامپوزيت‌هاي دنداني اشتباه مي‌گيرند و حتي اشتبا‌ها تصور مي‌كنند هر ۳ مورد يكي هستند. اين تصور اشتباه است و ما قصد داريم در اين مقاله به شما نشان دهيم كه اين ۳ كاملا از هم متفاوت هستند.

بسياري از افراد روكش دندان را با لمينت و كامپوزيت هاي دنداني اشتباه مي گيرند و حتي اشتباها تصور مي كنند هر 3 مورد يكي هستند. اين تصور اشتباه است و ما قصد داريم در اين مقاله به شما نشان دهيم كه اين 3 كاملا از هم متفاوت هستند. اين شما و اين بررسي تفاوت روكش دندان و لمينت دندان و كامپوزيت ونير.

روكش دندان چيست؟

روكش دندان نوعي پروتز دندانپزشكي است. اين پروتز آخرين راه براي نجات و احياي دندان آسيب ديده از مرگ است. در واقع زماني كه نتوان يك دندان آسيب‌ديده و عصب‌كشي‌شده را با مواد پركننده معمولي ترميم كرد، از روكش‌هاي دنداني كمك مي‌گيريم.

ونير كامپوزيت و لمينت دندان چه هستند؟

ونير كامپوزيت‌ها و لمينت دندان هر دو نوعي ونير دنداني به شمار مي‌روند يعني هر دو جزء يك خانواده در نظر گرفته مي‌شوند. آن ها از رايجترين پروسه‌هاي دندانپزشكي ترميمي و زيبايي بوده و اين روزها مورد استقبال گسترده مردمي هستند كه مايل به طراحي يا اصلاح طرح لبخند هستند.

1. كاربرد

اولين و شايد مهم‌ترين تفاوت روكش دندان با لمينت و ونير كامپوزيت‌ها كاربرد و موارد استفاده از آن‌ها است. روكش‌ها معمولاً يك نوع پروتز بوده و براي ترميم دندان‌هايي استفاده مي‌شود كه بخش زيادي از نسج آن‌ها آسيب ديده اما ونيرها اغلب كاربردي براي زيبايي و پوشاندن عيوب و مشكلات ظاهري دنداني دارند.

با اين تفاسير روكش ترميمي به شمار مي‌رود كه صرفا دندان را حفظ مي‌كند و مانع از نابودي‌اش مي‌شود اما لمينت دندان و كامپوزيت ونير راهكاري براي زيبايي بخشي براي دندان ها به شمار مي‌روند.

روكش‌ها را معمولا پس از عصب‌كشي دندان به دنبال آسيب شديد استفاده مي‌كنند اما لمينت‌ها را كسي استفاده مي‌كند كه دندان‌هايش زنده هستند، پوسيدگي نداشته و حداقل به اندازه كافي مينايش ضخامت داشته باشد.

2. هزينه

روكش دندان انواع مختلفي دارد (در ادامه انواع و جنس روكش را معرفي مي‌كنيم) و بنابراين هزينه درمان با آن متفاوت خواهد بود. اما به طور حدودي هزينه روكش دندان به ازاي هر واحد مي‌توانيد بين 700 هزارتومان تا 3 ميليون تومان متغيير باشد. اين هزينه در مقايسه با هزينه لمينت دندان تقريبا كمتر است و حدودا با هزينه كامپوزيت ونير برابري مي‌كند.

هزينه لمينت دندان مي‌تواند تا 3.5 ميليون به ازاي هر واحد دندان باشد اما روكش‌ها در بهترين حالت نزديك به 3 ميليون تومان هستند. اين يعني روكش‌ها هزينه بهتري دارند.

3. جنس و انواع

لمينت دندان از جنس سراميك است به همين دليل به آن لمينت سراميكي دندان هم گفته مي‌شود. ونير كامپوزيت‌ها هم از جنس رزين كامپوزيت هستند. بنابراين لمينت و كامپوزيت هر كدام يك جنس مشخص دارند اما روكش از مواد مختلفي ساخته مي‌شود.

روكش‌ها مي‌توانند از جنس‌هاي زير باشند:

روكش تمام‌فلزي

روكش فلز سراميكي

روكش تمام‌سراميكي

روكش زيركونيا

روكش استيل

روكش طلا

و ....

موارد ذكر شده مهمترين و شناخته‌شده‌ترين انواع روكش دندان هستند اما مدل‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه كمتر استفاده مي‌شود. همانطور كه گفته شد هزينه انواع روكش دندان بر اساس جنس آن متفاوت خواهد بود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۴:۴۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :