جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

۶ فرق اصلي و جالب روكش دندان با لمينت و ونير كامپوزيت‌ها(بخش دوم)

بسياري از افراد روكش دندان را با لمينت و كامپوزيت‌هاي دنداني اشتباه مي‌گيرند و حتي اشتبا‌ها تصور مي‌كنند هر ۳ مورد يكي هستند. اين تصور اشتباه است و ما قصد داريم در اين مقاله به شما نشان دهيم كه اين ۳ كاملا از هم متفاوت هستند.

بسياري از افراد روكش دندان را با لمينت دندان و كامپوزيت هاي دنداني اشتباه مي گيرند و حتي اشتباها تصور مي كنند هر 3 مورد يكي هستند. اين تصور اشتباه است و ما قصد داريم در اين مقاله به شما نشان دهيم كه اين 3 كاملا از هم متفاوت هستند. اين شما و اين بررسي تفاوت روكش دندان و لمينت دندان و كامپوزيت ونير.

4. تهاجمي بودن يا نبودن!

تفاوت روكش دندان با لمينت دندان و كامپوزيت ونيرها محدود به موارد بالا نمي‌شود و در يك مورد ديگر تفاوت آشكاري با هم دارند. ميزان تهاجمي بودن پروسه نصب هر كدام از 3 موارد مورد بررسي ما هميشه قابل بحث بوده و هست.

تهاجمي بودن يك پروسه به اين معنا است كه براي نصب چيزي مثل روكش تا چه حد قرار است به بافت و نسج دندان آسيب وارد شود؟ آيا لازم است بخش زيادي از ميناي دندان تراشيده شود يا خير؟

از اين نظر كامپوزيت ونيرها تهاجم بسيار كمي دارند چون قرار نيست كه براي اتصال آن‌ها هيچ آسيبي به دندان يا ميناي آن وارد شود. اگر هم لازم باشد مقداري از ضخامت ميناي دندان براي اتصال كامپوزيت ونير تراشيده شود مطمئن باشيد به مقدار بسيار بسيار كم و غيرقابل توجهي مينا تراش ميخورد.

برعكس كامپوزيت، براي نصب لمينت‌ها نياز است ضخامت بيشتري از ميناي دندان تراشيده شود تا بتوان لمينت را بدون برجستگي يا بيرون‌آمدگي روي سطح دندان متصل كرد. اما از نظر تهاجم، روكش دندان بسيار تهاجمي است به طوري كه بايد براي نصب آن بخشي زيادي از دندان به صورت دور تا دور را تراشيد تا روكش آماده نصب شود.

5. محل نصب

تفاوت ديگر روكش دندان با لمينت دندان و ونير كامپوزيت در موضعي است كه قرار است هر يك از اين 3 مورد نصب شوند. به طور معمول ونير كامپوزيت و لمينت دندان براي زيباسازي و ترميم دندان‌هاي جلويي كه در طرح لبخند هستند مورد استفاده قرار مي‌گيرند. (حدودا 8 دندان جلويي در هر دو فك)

اما روكش دندان بسته به جنس آن مي‌تواند براي هر نوع دنداني چه در جلو چه در خلف دهان مورد استفاده قرار بگيرد. اما مرسوم است كه براي ترميم دندان‌هاي آسيب‌ديده جلويي از روكش‌هاي فلز سراميك، زيركونيا و تمام‌سراميك استفاده شود و براي دندان‌هاي خلفي نيز از روكش‌هاي تمام‌فلزي استفاده شود تا هزينه‌ها كاهش يابد.

6. شكل ظاهري

از نظر شكل ظاهري هر سه مورد با هم تفاوت دارند. لمينت‌ها لايه‌هاي آماده و بسيار نازكي هستند كه تنها يك سطح دندان (سطح جلويي را مي‌پوشانند)، ونير كامپوزيت‌ها به صورت لايه‌لايه روي دندان قرار داده مي‌شوند و قبل از اتصال اصلا شكل خاصي نيستند بلكه خميري هستند. خمير را به صورت لايه‌هاي نازك روي تمام سطوح دنداني قرار مي‌دهند و بعد از خشك كردن هر لايه، لايه ديگري را اعمال مي‌كنند.

همچنين روكش‌ها از نظر شكل با دو مورد قبل تفاوت بسيار زيادي دارند. آن‌ها حالتي كلاه‌مانند دارند و دور تا دور دندان را مي‌پوشانند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۶:۵۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :