جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مهمترين روش‌هاي ارتودنسي ثابت كدامند؟ (دستگاه هاي ثابت و متصل به دندان)

در دسته دستگاه هاي ثابت وسايل مختلفي هستند كه به صورت گسترده در درمان ارتودنسي دندان مورد استفاده قرار مي گيرند. ما در اين بخش به مهم ترين روش هاي ارتودنسي ثابت مي پردازيم كه اتفاقا در ايران نيز به خوبي انجام داده مي شود.

ارتودنسي ثابت معمولي

معمولاً بيشتر افرادي كه تحت درمان ارتودنسي قرار مي‌گيرند با روش ثابت معمولي درمان مي شوند. در اين روش (كه اشتباها به آن سيم كشي دندان) هم گفته مي شود از سيم، براكت، باند، كش ها و ساير اجزاي ريز ديگر استفاده مي شود.

به تمام اجزاي ذكر شده در ارتودنسي ثابت "بريس" گفته مي شود و مهم‌ترين اجزاي اين بريس سيم، براكت و باند هستند. براكت ها قطعات كوچكي هستند كه به سطح دندان ها متصل مي شود و در وسطشان يك شيار قرار دارد. از ميان اين شيار سيم ارتودنسي ميگذرد كه تمام براكت ها را به هم متصل مي كند. در دو سر فك نيز دو براكت ورقه اي و گرد به دور دندان هاي آسياب متصل مي كنند تا دو سر سيم در نهايت به اين باندها متصل شود.

متخصص ارتودنسي بعد از اتصال بريس به دندان ها، هر چند هفته يكبار حركت دندان ها را كنترل كرده و سيم ارتودنسي به همراه ساير اجزاء را تنظيم مي كند تا در نهايت دندان ها صاف شوند. براكت ها در اين روش معمولا از جنس فلز (استيل ضدزنگ) هستند.

ارتودنسي ديمون

ارتودنسي ديمون يكي از بهترين روش‌هاي ارتودنسي دندان است كه اتفاقا اين روزها افراد بيشتري براي درمان از اين روش استقبال مي كند. در اين درمان همه چيز مشابه با ارتودنسي ثابت معمولي است اما براكت ها متفاوت است. به اين شكل كه در ارتودنسي ثابت به روش معمولي، براي اينكه سيم ارتودنسي از براكت در نرود يا (خارج نشود) آن را با كش ارتودنسي ميبندند.

اما براكت ديمون نوعي براكت سلف ليگيتينگ يا خود سفت كننده است. به اين شكل كه از كش هاي ارتودنسي براي ثابت نگاه داشتن كش استفاده نمي شود و خود براكت، سيم را به صورت كشويي ثابت نگاه مي دارد.

به دليل ويژگي هاي براكت ديمون، ارتودنسي با اين روش به مدت زمان كمتري نياز دارد و درد و ناراحتي بسيار بسيار كمي نيز به بيمار مي دهد. تنها ايراد روش بالا بودن هزينه آن نسبت به هزينه ارتودنسي ثابت معمولي است.

ارتودنسي سراميكي

ارتودنسي سراميكي نيز دقيقا مشابه با ارتودنسي ثابت معمولي است اما اينجا هم براكت ها با هم متفاوت هستند. همانطور كه در بخش  هاي قبل گفته شد، براكت معمولي از جنس فلز است اما در روش ارتودنسي سراميكي براكت ها از جنس سراميك شفاف هستند.

به دليل بي رنگ بودن براكت ها در اين روش، معمولا كسي متوجه نمي شود كه بيمار تحت درمان ارتودنسي است. به اين دليل اين ارتودنسي را اصطلاحا ارتودنسي نامرئي و بدون رنگ هم نامگذاري كرده اند.

ارتودنسي لينگوال

يكي از اصولي‌ترين روش‌هاي ارتودنسي كه در عين قابل توجه نبودن (از نظر ظاهري) مي‌تواند مشكلات شديد ارتودنسي را به خوبي درمان كند ارتودنسي لينگوال است. در روش لينگوال همه اجزاء همان‌هايي هستند كه در ارتودنسي ثابت معمولي استفاده مي‌شود. با اين تفاوت كه محل نصب بريس در اين مدل فرق مي‌كند.

در ارتودنسي لينگوال اجزاي بريس (همان سيم كشي) به جاي اينكه به جلوي دندان‌ها متصل باشد به پشت دندان‌ها و در مجاورت زبان متصل مي‌شوند. واژه لينگوال نيز كه به معني در ارتباط با زبان است، به دليل قرار گرفتن بريس در نزديكي و جلوي زبان براي اين ارتودنسي انتخاب شده.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۶:۳۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :