جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تفاوت‌هاي عمدة طلاي ماشيني و دست‌ساز

حالا كه تفاوت طلاآلات ماشيني و دست‌ساز را از نظر نوع ساخت با هم مرور كرديم، در ادامه به بيان تفاوت‌هاي كلّيِ اين دو مي‌پردازيم:

ميزان توليد:

واضح است كه ميزان توليد طلاي دست‌ساز با طلايي كه ماشين توليد مي‌كند برابر نيست؛ بسته به نوع مدل ساختن يك وسيلة زينتي با دست، ممكن است روزها و يا حتّي هفته‌ها طول بكشد در حالي‌كه دستگاه مي‌تواند در يك روز تعداد زيادي از اين زيورآلات را به شما تحويل دهد. با اين حساب بيشتر زيورهاي موجود در طلافروشي‌ها ماشين‌ساز هستند.

بايد در نظر داشت كه در سفارش‌هاي انبوه و يا سري‌سازي‌ها نمي‌توانيد روي ساخته‌هاي دست حساب كنيد و براي صرفه‌جويي در زمان و هزينه حتما مجبوريد اين كار را به ماشين‌ها بسپاريد.

قيمت يا اجرت ساخت:

در بعضي موارد بسته به زحمتي كه روي طلاهاي ساخته شده با دست كشيده مي‌شود، قيمت آن در بازار بالاتر از ماشيني‌هاست. طبيعي است كه هنرمندان اين عرصه براي ساخت اين زيورآلات زيبا دستمزد بيشتري مي‌گيرند،

البته اين مربوط به طرح‌هاي خاص و بسيار پُر كار و سنگين است كه زمان زيادي را براي ساخت نياز دارند و يا سنگ‌هاي قيمتي روي آنها كار شده است.

امّا در مدل‌هاي سبك كارهاي ماشيني اگر متعلق به برند خاصي باشند ممكن است قيمت آنها از مدل مشابه دست‌ساز بيشتر باشد. به طور معمول در بازار كارهاي ساختة دست قيمت پايين‌تري دارند.

بيشتر بخوانيد : راهنماي خريد طلا

مزايا و معايب طلاي دست ساز و ماشيني

– يكي از بارزترين مزاياي طلاي ماشيني نسبت به طلاي دست‌ساز اين است كه ساخت محكم‌تر و قابل اعتمادتري دارند. به اين خاطر كه اين جواهرات قرار است در فروشگاه‌هاي مختلف عرضه شوند، بنابراين لازم است كه استانداردهاي ويژه‌اي در ساختشان رعايت شود. همه جواهرات ماشيني بايد بر اساس اصول واحدي ساخته شوند. اما طلاي دست‌ساز اين اجبار را ندارد. بنابراين، ممكن است تكه‌اي از طلا بشكند، يا گم شود و حتي در طول زمان بافت و قفل‌هاي آن از كار بيفتند. در ساخت طلاهاي ماشيني همچنين از مواد سخت‌تري نيز استفاده مي‌شود كه دوام و پايداري محصول تضمين شود.

– بايد بدانيد كه دستگاه در هر روز مي‌تواند تعداد زيادي قطعات طلا توليد كند. اما براي ساخت طلاي دست‌ساز به چندين روز و حتي در برخي موارد به چندين ماه ها زمان نياز است. در نتيجه در ساخت طلاي ماشيني در وقت صرفه‌جويي مي‌شود و سرعت توليد آن بيشتر است.

– اجرت ساخت طلا با زحمت و مدت زماني است كه براي ساخت آن صرف شده رابطه مستقيمي دارد. پس قطعاً طلاي دست ساز از قيمت بالاتري نسبت به طلاي ماشيني برخوردار است.

– هر چه طراحي يك اثر پيچيده‌تر باشد و سنگ‌هاي قيمتي بيشتري در آن به كار رفته باشد احتمال ساخت آن توسط ماشين كمتر است.

– از نظر كيفيت بايد بدانيد كه اصولاً طلاهاي دست ساز نسبت به طلاي ماشيني از كيفيت بيشتري برخوردار هستند.

منبع : https://www.asby.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۶:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :