جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

انواع روش هاي سرمايه گذاري در طلا و سكه چيست؟

امروزه روش هاي مختلفي براي سرمايه گذاري در طلا وجود دارد كه شناخته شده ترين آن طلاي فيزيكي است، مابقي اين روش ها عبارتند از:

صندوق هاي سرمايه گذاري در طلا

گواهي سپرده سكه در بورس كالا

در ايران قراردادهاي آتي نيز قبلا فعال بوده كه با توجه به اين كه در حال حاضر امكان آن فراهم نيست، به اين موضوع نخواهيم پرداخت، ضمنا فعاليت در بازار فاركس نيز مي تواند شما را از نوسانات نرخ جهاني طلا بهره مند كند كه در اين مقاله موضوع بحث ابزارهاي داخلي خواهد بود.

۱- خريد فيزيكي طلا و سكه

خريد طلا و سكه از ديرباز از مرسوم ترين روش هاي سرمايه گذاري در اين فلز گران بها بوده است، در ايران انواع مختلف سكه اعم از سكه‌هاي گرمي، ربع، نيم، تمام و… در دسترس است و متداول ترين عيار طلا نيز، طلاي ۱۸ عيار است. در هنگام ورود به اين سرمايه گذاري توجه داشته باشيد كه سكه در ايران ممكن است با حباب قيمتي روبرو باشد.

۲- گواهي سپرده طلا

نوع ديگري از سرمايه گذاري در اين دسته از دارايي، گواهي سپرده طلاست، در دست داشتن گواهي سپرده دقيقا عين داشتن خود دارايي است كه با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهاي كالايي مي توانيد آن را دريافت كنيد. گواهي سپرده كالايي ورقه بهاداري است كه مويد مالكيت دارنده آن بر مقدار معيني كالاي سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

هر نماد گواهي سپرده سكه يك تاريخ سررسيد دارد. خريدار هم مي‌تواند بعد از خريد سكه، آن را تحويل بگيرد و هم مي‌تواند اين اوراق را تا سررسيد نگهداري كند.

پس از تعطيل شدن معاملات آتي سكه در بورس كالا، در حال حاضر معاملات ثانويه گواهي سپرده سكه در بورس اوراق بهادار انجام مي ‌شود. هدف از راه‌ اندازي اين ابزار، شفافيت و كشف قيمت رسمي سكه و همچنين تنوع بخشي به سبد ابزارهاي مالي بوده است.

درواقع اين گواهي ورقه بهاداري است كه نشان دهنده مالكيت روي دارايي است. دارايي ها نيز در انبارها قرار دارند. براي مثال بانك رفاه كارگران براي سكه طلا انبار دارد.

لازم به ذكر است كه اگر مي خواهيد از اين روش اقدام به سرمايه گذاري كنيد نيازمند كد بورسي خواهيد بود. نحوه خريد اوراق نيز همانند سهام است. هر ۱۰ ورقه گواهي سپرده معادل ۱ سكه تمام بهار آزادي مي باشد. اين معامله هزينه كارشناسي، ارزيابي و انبارداري دارد و كارمزد معاملات نيز درصدي از مبلغ معامله است.

بيشتر بخوانيد :

۳- صندوق هاي سرمايه گذاري مبتني بر طلا

صندوق‌هاي سرمايه گذاري بر مبناي دارايي‌هايي كه روي آن ها سرمايه گذاري مي كنند دسته بندي مي شوند. صندوق كالايي قابل معامله (ETC) يكي از ابزارهاي مالي نوين هستند كه به سرمايه گذاران اين امكان را مي دهند كه به جاي خريد و نگهداري كالاي مورد نظر و تحمل هزينه‌هاي حمل و نقل، انبارداري و خسارت‌هاي احتمالي آن، اوراق اين صندوق ها را خريداري نمايند. با خريد اين اوراق، سرمايه گذار در عين داشتن مالكيت كالاي مورد نظر، مسئوليت نگهداري از آن كالا را بر عهده ندارد.

عمده دارايي‌هاي اين نوع از صندوق ها گواهي‌هاي سپرده هستند، به بيان ساده طلا و سكه ماهيت سرمايه گذاري اين صندوق ها را تشكيل مي دهد و اگر قصد سرمايه گذاري در اين دسته از دارايي را داريد، اين صندوق ها نيز شما را از تغييرات نرخ اين بازار بهره مند مي كند.

منبع : https://www.asby.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۲:۱۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :