جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربرد سكه طلا

كاربردهاي رايج سكه شامل سرمايه‌گذاري، هديه دادن، استفاده در مهريه و پس‌انداز كردن است. در ابتداي مطلب هم اشاره كرديم كه در سال‌هاي اخير در ايران سكه به يكي از بهترين گزينه‌ها براي سرمايه‌گذاري تبديل شده است. به اين دليل كه محصولي كم‌ريسك و با سود بالا محسوب مي‌شود كه خريد و فروش آن در هر زماني ممكن است.

در واقع مهم‌ترين دليل محبوبيت انواع سكه طلا در ميان ايراني‌ها، فروش آسان آن با سود بالا است. سكه مثل طلاي زينتي نيست كه هنگام فروش اجرت و سود و ماليات از آن كم شود. بعلاوه، قيمت آن هم با افزايش ارزش طلاي جهاني زياد مي‌شود. به همين خاطر تقريباً هميشه سوددهي دارد و به كالايي ارزشمند براي سرمايه‌گذاري بلندمدت تبديل شده است.

در دهه‌هاي هفتاد و هشتاد خورشيدي بسيار مرسوم بود كه خانواده‌ها با كوچك‌ترين پولي كه دستشان مي‌آمد، يك سكه تمام مي‌خريدند و كنار مي‌گذاشتند. يا حتي برخي از خانواده‌ها هر سال به مناسبت تولد فرزند خود يك سكه كنار مي‌گذاشتند تا وقتي به سن ازدواج رسيد، سرمايه‌اي ارزشمند براي آغاز زندگي خود داشته باشد. در آن زمان هديه دادن سكه طلا به‌عنوان يك وجه شبه نقد هم بسيار مرسوم بود.

اما به تدريج، با افزايش سرسام‌آور قيمت سكه تمام اين رسم‌ها از بين رفت و سكه‌هاي گرمي و كارت‌هاي هديه جاي سكه طلا را گرفتند. در حال حاضر، اصلي‌ترين كاربرد سكه طلا در ايران، استفاده از آن به‌عنوان كالاي سرمايه‌اي با نقدشوندگي بالاست.

بيشتر بخوانيد :

عيار سكه طلا چند است؟

عيار سكه تمام بهار آزادي (اعم از طرح قديم و جديد)، مطابق با استاندارد بانك مركزي و معادل ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.

اگر از ۲۴ بخواهيد بدانيد، عيار سكه‌ي تمام بهارآزادي (قديمي و امامي ) ۲۱.۶ است كه براي اينكه راحت‌تر در دهان بچرخد، مي‌گويند عيارش ۲۲ است.

سكه طلا چند گرم است؟

وزن يك سكه بهار آزادي = يك سكه امامي طرح جديد = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم

وزن نيم سكه بهار آزادي = ۴ گرم و ۰/۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم

وزن ربع سكه بهار آزادي = ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم

منبع : https://www.asby.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۲:۰۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :