جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربردهاي ليزر در درمان ارتودنسي كدامند؟

حقيقت اين است كه ليزر تنها يك تسهيل كننده درمان ارتودنسي است و خود ليزر نمي تواند يك شبه دندان ها را مرتب كند. از ليزر اصولا براي موارد زير در درمان ارتودنسي كمك گرفته مي شود.

افزايش سرعت حركات ارتودنسي

يكي از جوانب منفي درمان ارتودنسي دندان، طولاني بودن مدت زمان آن است. به اين شكل كه ممكن است بسته به سن بيمار، نوع و شدت مشكلش، طول دوره درمان به طور ميانگين 1.5 سال به درازا بكشد. در واقع درمان هاي ارتودنسي جزء طولاني ترين درمان هاي دندانپزشكي هستند و بنابراين صبر، حوصله و تحمل زيادي هم از جانب بيمار و هم از جانب متخصص ارتودنسي ميطلبد.

البته اين روزها خبرهاي خوبي به گوش مي‌رسد و نتيجه تحقيقات مختلف نشان مي دهد كاربرد ليزر در ارتودنسي به منظور كاهش مدت زمان اين درمان به اثبات رسيده است. محققان به اين نتيجه رسيده اند كه با كمك پرتوهاي ليزرِ بافت نرم، مي توان كاري كرد كه طول دوره درمان كاهش پيدا كند.

البته استفاده از ليزر منوط به اين است كه شما حتما به يك متخصص ارتودنسي خوب كه صلاحيت درمان ارتودنسي با ليزر را دارد مراجعه كنيد. زيرا هر ارتودنتيستي نمي تواند از ليزر براي ارتودنسي استفاده كند.

بنابراين سعي كنيد در هر شهري كه هستيد حتما به دنبال بهترين ارتودنتيست شهر خود باشيد. مثلا اگر در تهران هستيد و قصد داريد مدت زمان ارتودنسي خود را كاهش دهيد حتما و حتما درمان خود را نزد بهترين متخصص ارتودنسي در تهران انجام دهيد تا نتيجه درمان اصولي باشد.

فرنكتومي (از رايج ترين كاربردهاي ليزر در ارتودنسي)

يكي ديگر از كاربردهاي ليزر در ارتودنسي از بين بردن فرنوم در بيماراني است كه بين دو دندان جلويي‌شان (در فك بالا) فاصله ايجاد شده است. علت ايجاد اين فاصله، وجود بافت بزرگ شده فرنوم لب است و تا برداشته نشود، نه تنها فاصله از بين نمي رود كه انجام درمان ارتودنسي در آن نيز بي فايده خواهد بود. (فرنوم لب بالا را به لثه از وسط متصل مي كند)

قبل يا در طول درمان ارتودنسي متخصصان ارتودنسي، شما را به يك متخصص لثه ارجاع مي‌دهند تا با كمك ليزر فرنوم را برداند و با اين كار به بسته شدن فاصله دو دندان جلويي كمك شود. البته ذكر اين نكته مهم است كه ليزر در اينجا يك نقش  فرعي در درمان ارتودنسي دارد و متخصص ارتودنسي تنها فرنم را با از بين مي‌برد. در واقع درمان با كمك دستگاه هاي ارتودنسي انجام مي شود و فرنكتومي با ليزر صرفا به اثربخشي و مانع زدايي درمان كمك مي كند.

افزايش طول تاج دندان

براي اغلب بيماراني كه نياز به درمان ارتودنسي دارند، معمولاً ارتودنسي ثابت انجام داده مي‌شود. در چنين افرادي دستگاه‌هاي ارتودنسي ثابت، شامل براكت بايد به سطح جلوي دندان ها متصل شود.

براكت ها معمولا بسته به صلاح‌ديد متخصص ارتودنسي در موقعيت خاصي از سطح دندان ها قرار داده مي شوند. اما در برخي بيماران ممكن است ورم كردن بافت لثه باعث پوشانده شدن سطح دندان ها شده باشد. در چنين وضعيتي دكتر ارتودنسي نمي تواند براكت ها را روي دندان ها قرار دهد. متخصص ابتدا بايد با كمك ليزر، بافت اضافي و ورم كرده لثه را بردارد و سپس درمان ارتودنسي را آغاز كند. اينجا هم به طور مشابه درمان ارتودنسي با ليزر انجام شده و به آغاز يا مانع زدايي درمان كمك كرده است.

آيا ارتودنسي با ليزر خطرناك است؟

هم بله و هم خير! در واقع اگر كار ارتودنسي با ليزر شما توسط بهترين متخصص ارتودنسي شهرتان انجام شود و با دستگاه بافت نرم اين كار صورت بگيرد كاملا بيخطر خواهد بود. اما چنانچه دندانپزشك يا ارتودنتيست شما تجربه كافي براي درمان ارتودنسي با ليزر را نداشته باشد مي تواند براي شما بسيار خطرناك باشد.

براي درمان ارتودنسي با ليزر به چه كلينيك هايي مراجعه كنيم؟

متخصصان ارتودنسي توصيه مي كنند كه براي استفاده از ليزر در درمان هاي ارتودنسي تنها به كلينيك هايي مراجعه كنيد كه ليزر بافت نرم (معمولا ديود) را در محل كلينيك داشته باشند. و بهتر آن است كه در كلينيك حتما متخصص لثه و دكتر ارتودنسي دندان نيز با هم حضور داشته باشند. با يك جستجوي ساده در اينترنت مي توانيد يكي از اين كلينيك ها را پيدا كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۶:۱۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :