جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

روش هاي سفيد كردن دندان كدام اند؟

به طور كلي به دو روش مي‌توان دندان‌ها را سفيد‌تر كرد: ۱- لمينت دندان (ونير) ۲- بليچينگ در حالي كه لمينيت را مي‌توان سفيد كردن فيزيكي در نظر گرفت. بديهي است كه امكان تغيير فرم دندان‌ها با هر دو روش لمينيت دندان وجود دارد ولي با بليچينگ فقط امكان تغيير رنگ وجود دارد. در ادامه ضمن معرفي تفاوت بليچينگ و لمينت به توضيح هر يك ميپردازيم.

بليچينگ

بليچينگ دندان يعني سفيد كردن دندانها بوسيله مواد خاص اكسيد كننده مثل پر اكسيد هيدروژن. در روش ديگر سفيد كردن دندان ، كه به آن «بليچينگ» مي‌گوييم، چيزي به ساختار دندان اضافه نمي‌شود و طي آن به دنبال يك واكنش شيميايي، مولكول‌هاي رنگ نسوج دنداني، دستخوش تجزيه مي‌شوند. در واقع اين روش مانند استفاده از وايتكس است و مي‌توان آن را سفيد كردن شيميايي ناميد. مواد اكسيد كننده به داخل ساختار كريستالي ميله مانند ميناي دندان نفوذ كرده و رنگيزه‌هاي رسوب كرده در بين هرم‌هاي مينائي را اكسيد مي‌كنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اكسيد كننده به داخل عاج دندان كه در لايه زيرين مينا قرار داردنيز صورت گرفته و رنگ آن نيز روشن تر مي‌شود. از هر سه نفر، دو نفر در طي سفيد كردن دندان به روش بليچينگ دچار حساسيت دنداني مي‌شوند. يعني تماس دندان‌ها با هواي محيط و آب سرد و گرم باعث ناراحتي مي‌شود. ممكن است خوردن غذا (بخصوص صبحانه) براي شما دشوار شود. بايد توجه داشته باشيد كه اين حساسيت يك حالت گذرا وناپايدار است وجاي نگراني ندارد. در صورت بروز حساسيت، به عنوان اولين اقدام بايد استفاده از تري بليچينگ را كاهش دهيد؛ يعني به جاي استفاده هرشب، آن را به صورت يك شب در ميان به كار ببريد. همچنين مي‌توان خميردندان را درون تري و براي چند دقيقه بر روي دندان‌ها قرار دهيد. اين كار باعث تسكين حساسيت مي‌شود. اگر حساسيت برطرف نشد به دندان‌پزشك خود مراجعه كنيد. استفاده از سيگار و مواد رنگي خوراكي مثل چاي و قهوه را در طي بليچينگ به حداقل ممكن برسانيد و در صورت استفاده بلافاصله دهانتان را بشوييد.

لمينيت

يك راه افزودن يك لايه خارجي به سطح دندان است. اين لايه مي‌تواند ماده ترميمي كامپوزيت دندان باشد يا يك لايه چيني كه به آن «لامينيت» مي‌گوييم. اين روش سفيد كردن مانند چسباندن ناخن مصنوعي روي ناخن‌هاي طبيعي است. بر حسب مورد ممكن است نيازي به تراشيدن دندان نباشد. لامينيت به صورت باليني و لابراتواري قابل انجام است. در نوع باليني، دندانپزشك به كمك مواد ترميمي همرنگ يا‌‌ همان كامپوزيت، مي‌تواند در يك جلسه كاري دندان‌ها را سفيد كند. درواقع لمينت دندان يا ونير لايه‌اي از مواد همرنگ دندان است كه براي اصلاح طرح لبخند، شكل، رنگ و طول دندان‌ها يا بستن فاصله بين دندان‌ها و درمان دندان‌هاي شكسته روي دندان قرار داده مي‌شود. در نوع لابراتواري، دندانپزشك بعد از آماده كردن دندان‌ها، از آن قالب تهيه مي‌كند. لابراتوار بر اساس دستور دندانپزشك لامينيت‌ها را كه معمولا از جنس سراميك هستند مي‌سازد. در جلسه بعد، بعد از امتحان و بررسي كار، لامينيت‌ها روي دندان‌ها چسبانده مي‌شوند. ونير‌ها يا از جنس كامپوزيت هستند و به طور مستقيم و داخل مطب ساخته مي‌شود (كه به آن‌ها ونير كامپوزتي مي‌گويند) و يا از جنس سراميك هستند و در لابراتور ساخته مي‌شوند (كه به آن‌ها ونير سراميكي گفته مي‌شود). به علت تراش بسيار كم و ايجاد زيبايي فوق العاده ونير‌ها اولين طرح درمان در دندان‌هاي قدامي محسوب مي‌شوند.

بيشتر بخوانيد : ايمپلنت دندان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۹:۵۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :