جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شمش طلا چيست و چه تفاوتي با طلاي آب شده دارد؟

شمش طلا چيست؟

شمش طلا، Gold bar و يا Gold ingot همان طلاي خام است. عيار شمش‌هاي طلا در كمترين حالت، ۹۹۵ و در حالت حداكثري ۹۹/۹۹۹ است. آنچه كه در توليد و عرضه شمش‌ها اهميت بالاي دارد، همين ميزان عيار آن است. يعني به هر اندازه‌اي كه عيار شمش بيشتر شود ارزش آن چند برابر خواهد شد.

كار بالابردن عيار شمش‌هاي طلاها را به وسيله تكنولوژي و ابزاري‌هاي خاصي انجام مي‌دهند كه تنها در اختيار شركت‌ها قرار دارند. نكته اصلي درباره تكنولوژي تعيين عيار شمش‌ها اين است كه كشورهاي محتلف آن‌ها را در اختيار ديگران قرار نمي‌دهند و اين ابزارها را به شكل انحصاري در دست دارند.

در ايران، ابزار و امكانات اين كار در دست شركت‌هاي بزرگ و معتبر و البته زير نظر بانك مركزي و اتحاديه طلا است.

بيشتر بخوانيد : 

وزن شمش طلا چقدر است؟

وزن شمش‌هاي طلا، تابع استاندارهاي معيني است. به زبان ساده، هر شركتي، با توجه به بازاري كه در اختيار دارد، مي‌تواند وزن مشخصي را هم براي شمش‌هاي طلا توليد و به بازار عرضه كند.

مثلا، براي صادرات شمش طلا به كشورهاي ديگر، از شمش‌هاي ۱۲ كيلوگرمي استفاده مي‌شود. همچنين براي هديه دادن، شمش‌هايي با وزن يك گرم مرسوم‌اند و كسانيكه قصد دارد آن را به عنوان سرمايه، پس‌انداز كنند، شمش‌هاي يك‌ كيلوگرمي و پايين تر از آن را انتخاب مي‌كنند. به اين ترتيب مي‌بينيد كه هر مقدار از شمش طلا، بستگي به كارايي فرد دارد و براساس آن انتخاب مي‌شود.

شمش طلاي هديه اما با وزن هاي بسيار پايين تر عرضه مي‌شوند. وزن اين شمش ها از ۱۰۰ سوت طلا شروع شده و تا ۱۰ گرم هم مي‌رسد. اين شمش ها با طرح هاي مختلف كه بيشتر جنبه زينتي دارد در داخل كشور توليد مي‌شوند. نكته‌اي كه خريد شمش طلا را از مابقي انواع طلا متمايز مي‌كند اين است كه نيازي به پرداخت اجرت هنگام خريد طلا نداريد. بنابراين گزينه بسيار خوبي براي سرمايه گذاري محسوب مي‌شود.

تفاوت طلاي آب شده با شمش طلا

بعضي‌ها به اشتباه، طلاي آب شده يا شمش طلاي آب شده را برابر با شمش طلا مي‌دانند. اما اين يك باور غلط و نادرست است. طلاي آب شده چند تفاوت اساسي با شمش طلا دارد كه اين تفاوت‌ها عبارتند از:

 اولين و مهم‌ترين وجه تمايز شمش و طلاي آب شده در عيار آن است. شمش طلاي آب شده همان طلاي شكسته، مستعمل و قديمي است كه در كوره‌هاي ذوب طلا آب مي‌شود. از آنجايي كه عيار طلاهاي مصرفي، ۱۸ است، عيار طلاي آب شده نيز ۱۸ (كمي بيشتر يا كمتر) است. اما عيار شمش‌هاي طلا، ۲۴ است و كم‌ترين ميزان ناخالصي را دارد. به همين دليل، گاهي به شمش، طلاي خام هم گفته مي‌شود.

طلاي آب شده فقط در داخل كشور خريد و فروش مي‌شود در حاليكه خريد شمش طلا به شكل بين‌المللي صورت مي‌گيرد. اگرچه شمش و طلاي آب شده در ظاهر شبيه يكديگرند، اما در عيار و خلوص با هم متفاوت‌اند. همين تفاوت در عيار باعث مي‌شود كه گواهي بين‌المللي براي معامله به طلاي آب شده تعلق نگيرد. زيرا عيار طلاي آب شده به عنوان شمش، بايد حداقل ۹۵۰ باشد.

ابعاد طلاي آب شده و شمش با هم تفاوت دارند. هيچ قاعده‌اي براي اندازه و ابعاد طلاي آب شده وجود ندارد و در قالب‌هاي مختلفي درست مي‌شود. از آنجايي كه طلاي آب شده براي ساخت مصنوعات طلا به كار مي‌رود، بيشتر صنعتگران طلا، آن را به صورت رشته‌اي و مفتول درمي‌آورند. زيرا استفاده از آن به شكل رشته‌هاي باريك راحت‌تر است. اما شمش، به اين دليل كه بين‌المللي است، وزن و ابعاد مشخصي دارد و خارج از آن، شكل ديگري توليد نمي‌شود.

بيشتر بخوانيد : خريد اينترنتي طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۴:۲۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :