جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اهميت تميز كردن طلا

طلا با گذشت زمان در كنار محصولاتي مانند عطر، مواد بهداشتي و همچنين عرق بدن، درخشش خود را از دست مي‌دهد. استفاده‌ي مداوم از قطعات طلا هم باعث كدر شدن و سايش آنها مي‌شود. بنابراين لازم است حتما هر چند وقت يك بار تميز شود تا دوباره درخشش خود را به دست بياورد.

اينكه برخي از طلاها سياه مي‌شوند به خاطر وجود فلزات ديگر است. به جز طلاي خالص موجود در جواهرات، بقيه آلياژها با اكسيژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واكنش شيميايي مي‌شوند و اين باعث مي‌شود تا طلاي شما بعد از مدتي سياه و كدر شود. طلاي ۲۴ عيار كه همان طلاي خالص است، بسيار نرم است و نمي‌توان به راحتي از آن مصنوعات ساخت. به همين خاطر، طلاي ۲۴ عيار را با فلزات ارزشمند ديگري همچون مس و نقره تركيب مي‌كنند تا به سفتي موردنظر برسد تا بتوان از آن جواهر يا هر مصنوعي از جنس طلا ساخت.

يعني در واقع سياه شدن و كدر شدن مصنوعات طلا به خاطر اين نيست كه طلاي آنها اصل نيست، بلكه به خاطر وجود مقدار زيادي فلزات ديگر غير از طلا در آنهاست. هر چه عيار طلايي كه مي‌خريد بالاتر باشد، امكان سياه شدن آن كمتر خواهد بود. اگر فلز مس به كار رفته در ساخت طلا، كيفيت پاييني داشته باشد يا درصد مس بيشتر از نقره باشد، احتمال اينكه طلا سياه شود زياد است. اين امر در فصل‌هاي گرم سال بيشتر مشاهده مي‌شود. چون بدن انسان عرق مي‌كند و نمك موجود در آن با مس موجود در طلا واكنش نشان مي‌دهد و رد سياه يا سبز از خود بر جا مي‌گذارد.

براق كردن طلا با جوش شيرين

يك كاسه كوچك را با فويل آلومينيوم بپوشانيد سپس كمي نمك داخل كاسه‌ي فويل دار بريزيد. به آن مقداري جوش‌شيرين اضافه كنيد و به مدت دو دقيقه آن را در ماكروويو يا روي گاز با شعله‌ي كم گرم‌كنيد. سپس آب گرم را به كاسه‌ي آلومينيومي حاوي نمك و جوش‌شيرين اضافه كنيد.

پس از مخلوط شدن مواد با يكديگر، جواهرات خود را به مدت ده دقيقه در آن خيس كنيد. دقت كنيد كه زمان بيشتري نگذرد. سپس با يك پنبه يا پارچه‌ي نرم بدنه‌ي طلاها و گوشه‌هاي آن را تميز كنيد. پس‌ازاينكه هيچ لكه‌اي بر روي آن باقي نماند، با آب گرم طلاها را شسته و با يك پارچه‌ي نرم خشك ‌كنيد.

بيشتر بخوانيد : خريد انگشتر طلا

استفاده از آمونياك

اگر برايتان مقدور است كه مواد زير را تهيه كنيد، مي‌توانيد از روش مؤثر و باتجربه‌ي زير براي برق انداختن طلا استفاده كنيد. اين روش نسبت به دو روش قبلي قوي‌تر است. البته براي استفاده از اين روش بايد بيشتر مراقب طلاهاي خود باشيد.

نحوه‌ي براق كردن طلاي سفيد

همان‌طور كه مي‌دانيد طلاها در دو رنگ سفيد و زرد خريدوفروش مي‌شوند. طلاي سفيد نيز از با ارزش‌ترين و زيباترين جواهرات مدنظر خانم‌ها است. اگرچه اين طلاها نيز باگذشت زمان شفافيت خود را از دست مي‌دهند و شروع به زرد شدن خواهند كرد. البته اين مشكل به دليل روكش‌كاري نامناسب است. البته هر نوع از طلاها شيوه‌هاي مختلف را براي براق شدن دارند.

اگر شما هم جواهراتي از جنس طلاي سفيد داريد و مي‌خواهيد بدانيد كه روش‌هاي براق كردن طلا سفيد چگونه است، تا انتهاي اين متن با ما همراه باشيد.

استفاده از سركه

يكي از راه هاي تميز كردن نقره‌جات استفاده از سركه‌ي سفيد است. نصف پيمانه سركه سفيد را با دو قاشق سديم بي كربنات مخلوط كنيد. سپس زيورالات خود را درون آن قراردهيد. 2 الي 3 ساعت صبر كنيد سپس آن‌ها را زير آب سرد بشوييد و با يك حوله نرم خشك كنيد. از درخشش و زيبايي زيورالات لذت ببريد.

 شيشه پاك براي براق كردن زيورالات

براي جواهراتي كه الماس و سنگ هاي قيمتي دارند مي توانيد از شيشه پاك كن جهت براق كردن استفاده كنيد. حواستان باشد براي جواهرات كه سنگ مات مانند عقيق و فيروزه و… از شيشه پاك كن به هيچ وجه استفاده نكنيد. مواد شوينده و آمونياك موجود در شيشه پا كن باعث كدر شدن و از بين رفتن اين سنگ‌هاي دوست داشتني مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : خريد اينترنتي طلا

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۸:۵۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :