جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

دندانپزشكي بارداري

خانم ها در دوران بارداري بايد از انجام بسياري از كار ها دوري كنند، چرا كه ممكن است سلامت خود و يا جنين داخل شكمشان به خطر بيفتد. امروز در اين مقاله قصد داريم تا در مورد دو موضوع مهم دندانپزشكي در دوران بارداري صحبت كنيم. كشيدن دندان و استفاده از دهانشويه. با ما همراه باشيد.

خطر كشيدن دندان در دوران بارداري

بدن زن در دوران بارداري داراي نوسانات هورموني متعددي است و همين امر ممكن است در سلامت دهان و دندان فرد اختلال ايجاد كند. كشيدن دندان در بارداري نيز مي‌تواند در دوران بارداري بسيار آزاردهنده باشد.

 به طور كلي در زمان بارداري تنها بايد اقدامات اورژانسي انجام شود. انجام هر گونه درمان ترميمي و زيبايي جايز نيست و بهتر است كه بعد از زايمان موكول شود. با اين حال به گفته متخصصان “كشيدن دندان مي  تواند در اغلب شرايط يه مورد اورژانسي باشد و در صورتي كه جان و سلامت ما را تهديد كند حتما بايد دندان كشيده شود. اگر نياز باشد كه دندان كشيده شود، در حالتي ايمن انجام مي شود و هيچ خطري براي مادر باردار و جنين نخواهد داشت. اما در هر صورت بهتر است كه كشيدن دندان به بعد از حاملگي موكول شود.”

تامين ايمني مادر و جنين در صورت نياز به كشيدن دندان

به هر روي صرف نظر از اينكه در كدام سه ماهه بارداري قرار داريم، در صورت نياز به كشيدن دندان، دندانپزشكان ميبايست حين كشيدن دندان در زمان بارداري اقدامات ايمني زير را انجام دهند تا هيچ آسيبي به مادر و جنين وارد نشود:

  • قرار دادن پيش بند سربي روي بدن براي محافظت از مادر و نوزاد در هنگام كار با اشعه ايكس
  • استفاده از انواع آرام بخش بيخطر مانند بي حسي موضعي كه تاثير آن به جنين در رحم نمي رسد.
  • تجويز داروهاي ضد درد يا آنتي بيوتيك هاي خوراكي كه براي مادر باردار و نوزاد در دوران بارداري بي خطر است.

استفاده از دهانشويه در دوران بارداري

هرچند كه توصيه مي شود در دوران بارداري بهداشت دهان و دندان بيشتر از هميشه رعايت شود اما در خصوص استفاده از دهانشويه ها نظرات متفاوتي وجود دارد و احتمالاً هنوز برخي خانم هاي باردار برايشان سوال باشد كه آيا مي‌توانند در طول بارداري براي رعايت هرچه بيشتر بهداشت دهان و دندان از دهانشويه استفاده كنند؟ ما در اين مقاله به پاسخ اين سوال خواهيم پرداخت و نظرات متخصصان دندانپزشكي بارداري را در اين خصوص جويا مي شويم.

خلاصه اي از موارد دندانپزشكي در دوران بارداري

به طور كلي موضوع استفاده از دهانشويه‌ها در دوران بارداري يك موضوع بحث برانگيز است. بسياري از دندانپزشكان معتقدند كه شستشوي دهان و دندان با دهانشويه‌ها آسيبي به مادر و جنين نمي‌رساند. ولي برخي‌ها معتقدند ممكن است دهانشويه‌هاي حاوي الكل تاثيرات مضري روي سلامت جنين بگذارند. بنابراين بهتر است كه به جهت احتياط، اگر از دهانشويه‌ها استفاده شد، لزوماً دهانشويه‌هايي استفاده شود كه بدون الكل باشند.

همچنين در مورد كشيدن دندان نيز بايد بگوييم كه دندانپزشك مجرب مي‌داند چگونه در صورت نياز بايد دندان يك مادر را بكشد. مراجعه به يك كلينيك دندانپزشكي عالي و يا يك متخصص مجرب بهترين كاري است كه چه در دوران بارداري چه تحت هر شرايط ديگري مي‌توانيد انجام دهيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۴:۴۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :