جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

سنسور اكسيژن كيا موهاوي

سنسور اكسيژن يكي از مهمترين قطعات داخلي موتور خودرو است كه وظيف اندازه گيري نسبت هوا و سوخت ورودي به موتور را بر عهده دارد. كيا موهاوي يكي از خودرو هايي است كه داراي سنسور اكسيژن بسيار تاثيرگذار و حساسي است. امروز در اين مقاله قصد داريم تا با هم در مورد سنسور اكسيژن كيا موهاوي و تشخيص خرابي آن صحبت كنيم. با ما همراه باشيد.

تشخيص خرابي سنسور اكسيژن موهاوي

اگر احساس مي‌كنيد كه مصرف خودروي شما بالاتر رفته است يا قدرت ماشين كاهش يافته است، حتما سنسور اكسيژن آن را چك كنيد. از مهمترين قطعات كيا مي‌توان به سنسور اكسيژن اشاره كرد وظيفه اين سنسور در موتورهاي احتراق داخلي اندازه گيري نسبت اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز است. مقادير اندازه گيري شده توسط اين حسگر براي مديريت موتور در سيستم هاي انژكتوري و همچنين كنترل آلاينده هاي حاصل از احتراق سوخت به كار مي روند.

نقش سنسور اكسيژن در خودرو

سوند لامبدا (Oxygen sensor) يك قطعه الكترونيكي است كه نسبت اكسيژن موجود در يك گاز يا مايع را اندازه گيري مي كند.اين نسبت به نام نسبت لاندا خوانده مي شود. در موتور احتراق داخلي اين سنسور نسبت اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز را اندازه گيري مي كند.

در واقع اين سنسور ميزان غلظت يا رقيق بودن نسبت سوخت به هواي ارسال شده به موتور را اندازه گيري مي كند. با استفاده از داده سنسور يك سيستم كنترلي فيدبك حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحيح مي كند. به طور كلي اين سنسور نقش بسيار مهمي در عملكرد خودرو دارد و بايد با اطلاعات كافي اقدام به تعويض آن كنيد. اصل بودن اين سنسور بسيار براي سلامت موتور خودرو خائز اهميت است.

نشانه هاي خرابي سنسور اكسيژن

اگر يكي يا چند نشانه از موارد زير را در خودروي خود مشاهده كرديد، اطمينان داشته باشيد كه سنسورهاي اكسيژن آن دچار ايراد شده است.

  • هنگام ترمز ناگهاني و يا روي دست اندازها خودرو تمايل به خاموش شدن دارد.
  • در سر بالايي‌ها و هنگام دنده معكوس خودرو ريپ مي‌زند
  • خودرو در دنده ٢ كله مي‌كند
  • عقربه سرعت شمار شلاق زده و از حدي مشخص بالاتر نمي‌رود.

تهيه سنسور مناسب براي موهاوي

امروزه به راحتي مي‌توانيد قطعات خودرو خود را از فروشگاه مجازي لوازم يدكي خودرو تهيه كنيد. خريد قطعات خودرو به خصوص خودروهاي خارجي مانند موهاوي بسيار سخت است. سنسورهاي سالم بايد در زماني كمتر از ١٠٠ ميلي‌ثانيه ولتاژي در حدود ٠.٩ (حداكثر) را به كامپيوتر ارسال كنند. اين ولتاژ ره مي‌توان توسط دستگاه دياگ بررسي نمود. از سوي ديگر نيز مي‌توان با ايجاد يك مسير خلا حالت سوخت فقير را شبيه‌سازي كرد كه در اين حالت نيز سنسور بايد كمترين ولتاژ ممكن را به ECU ارسال كند. همچنين توصيه مي‌شود كه سنسور اكسيژن پس از طي ١٦٠ هزار كيلومتر تعويض گردد.

سخن آخر

سنسورهاي اكسيژن نيز مانند بسياري از قطعات ديگر روزي فرسوده شده و نياز به تعويض خواهد داشت. سنسورهاي اكسيژن به مواد مختلفي مانند سرب، سيليكون، سولفور، خاكستر روغن و مواد افزودني به سوخت و عوامل محيطي مانند آب، نمك موجود در جاده، روغن و گرد و خاك حساس هستند و اين موارد نقش مهمي در خرابي آنها دارند. اميئواريم كه اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۴۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :