جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

5 چيزي كه هر خانم حامله‌اي بايد درباره دندانپزشكي بارداري بداند

در حين بارداري مسائل زيادي براي نگراني وجود دارد كه ممكن است اغلب مادران نسبت به آن ها حساسيت داشته باشند اما ويزيت دندانپزشكي شما نبايد يكي از اين نگراني ها باشد. چرا؟ چون اساساً يكي از مواقعي كه حتماً بايد به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيد در همين دوران بارداري است. اين موضوع آنقدر مهم است كه بهترين كلينيك‌هاي دندانپزشكي در سراسر دنيا بخشي از روند كار خود را به دندانپزشكي بارداري اختصاص داده اند. اگر باردار هستيد و يا قصد داريد به زودي وارد دوران شيرين بارداري شويد حتما و حتما اين مقاله را بخوانيد.

1. اجازه ندهيد كه بارداري شما را از مراجعه به دندانپزشك باز دارد

از همان ابتدا به دندانپزشك خود بگوييد كه باردار هستيد و ببينيد كه آيا نياز به نامه ارجاع از متخصص زنان و زايمان داريد يا خير. برخي از دندانپزشكان دوست دارند رويكرد تيمي براي درمان بيماراني كه باردار هستند اتخاذ كنند. به عبارتي آن ها در كنار متخصص زنان و زايمان شما به مديريت مسائل بهداشت دهان و دندانتان ميپردازند.

براي مثال ممكن است بخواهند اطلاعاتي در رابطه با شما به پزشكتان ارسال كرده يا در ميان بگذارند. همچنين ممكن است كلينيك دندانپزشكي بارداري شما از نحوه مصرف ويتامين هاي پيش از بارداري و حين بارداري مطلع شود تا اطمينان حاصل كند آيا به اندازه كافي كلسيم دريافت ميكنيد يا خير زيرا كلسيم براي تقويت ميناي دندان بسيار مهم است.

2. پروسه هاي اصلاح طرح لبخند را به تعويق بي اندازيد

تمام پروسه ها و روش هايي كه براي طراحي لبخند يا اصلاح طرح لبخند انجام داده مي شوند جنبه زيبايي دارند و بايد تا بعد از تولد كودك به تاخير بي‌افتند زيرا ضروري نبوده و ممكن است براي شما و جنين‌تان مضر باشند. برخي از مهمترين روش هايي كه براي اصلاح طرح لبخند نبايد در دندانپزشكي بارداري صورت بگيرند عبارتند از:

نصب ونير دندان (شامل لمينت دندان، ونير كامپوزيت، كامپوزيت دندان و ساير روكش هاي دنداني)

ايمپلنت دنداني

بريج

بليچينگ حرفه اي

• و ...

3. از اشعه ايكس فاكتور  بگيريد

استفاده از اشعه ايكس در حين بارداري توصيه نمي‌شود زيرا ممكن است براي سلامتي جنين خطر ايجاد كند. با اين حال اشعه ايكسي كه در دندانپزشكي بارداري استفاده مي‌شود درست مانند دندانپزشكي كودكان نسبتا بي خطر است زيرا دندانپزشكان تمام اصول حفاظتي را رعايت ميكنند تا آسيبي به شما و جنينتان نرسد. اما بهتر آن است كه مگر در مواقع اورژانسي و فوري احتياطا از خير اشعه ايكس بگذريد.

4. پروسه هاي دندانپزشكي بارداري را در سه ماهه دوم انجام دهيد

اگر برايتان مقدور است اغلب پروژه هاي دندانپزشكي بارداري را در طي سه ماهه دوم حاملگي خودتان انجام دهيد. بدن و اندام هاي داخلي كودك شما در سه ماهه دوم توسعه يافته تر است  و سازمان هاي تاييد كننده دارو براي بارداران ليستي از داروهاي بي حسي موضعي، آنتي بيوتيك ها و داروهاي ضد درد را دارند كه استفاده از آنها در اين دوره بي خطر است.

 

همچنين در مورد به تعويق انداختن برخي درمان هاي ديگر مانند پر كردن دندان يا نصب تاج دندان تا بعد از تولد كودك با دندانپزشك خود صحبت كنيد. زيرا اين مساله مي تواند براي يك زن باردار ناراحت كننده باشد كه مجبور باشد براي يك مدت طولاني روي صندلي دندانپزشكي دراز بكشد. با اين حال اگر حفرات دندان به قدري زياد يا شديد باشند به جهت پيشگيري از بروز آسيب بيشتر احتما درمان ريشه مورد نياز باشد و نتوان تا بعد از زايمان صبر كرد.

5. تميز كردن تخصصي دندان ها برايتان ايمن است

تميز كردن دندانهاي شما در هر دوره اي از بارداري امري ايمن و بدون اشكال است. با اين وجود ممكن است بخواهيد كه طي 3 ماهه سوم از انجام اين كار خودداري كنيد زيرا در اين سه ماهه به پشت دراز كشيدن براي يك خانم حامله سخت و ناراحت كننده است. با اين حال بليچينگ ساده و ساير پروسه هاي تميز كردن دندان ها جزئي از پروسه هاي دندانپزشكي بارداري است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۴:۱۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :