جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آشنايي با 7 مرحله ارتودنسي دندان

مرحله اول: مشاوره و ارزيابي

چه مشكل جزئي با دندان هايتان داشته باشيد و چه مشكلات شديد و جدي، در هر صورت اولين مرحله ارتودنسي دندان قطعا مشاوره و ارزيابي اوليه خواهد بود. شما بايد زحمت بكشيد و هر طور شده بهترين متخصص ارتودنسي شهرتان را پيدا كنيد تا بتوانيد به مطب او رفته تا از نزديك مشكل دقيق شما تشخيص داده شود و تمام راهكارهاي درمان ارتودنسي توسط همان متخصص ارتودنسي كه انتخاب كرده ايد برايتان توضيح داده شود.

مهمترين اقدامي كه در اين جلسه مشاوره برايتان صورت مي گيرد گرفتن تصاوير با كمك اشعه ايكس و راديوگرافي از دندان ها و فكتان است. برخي از متخصصان جلسه اول را هزينه اي دريافت نميكنند و اساسا اين جلسه را در  هزينه ارتودنسي  دندان نيز لحاظ نميكنند.

مرحله دوم: معاينات كلينيكي

مرحله اول معمولا طولاني است اما ممكن است بيمار يا مراجع از ادامه مراحل ارتودنسي دندان منصرف شود. بنابراين متخصص در جلسه اول آنچنان وارد جزئيات درمان نمي شود مگر اينكه مراجع خودش در صدد كسب اطلاعات بيشتر باشد و از متخصص سوال بپرسد كه در اين صورت يك متخصص ارتودنسي خوب حتما جزئيات را براي مراجعش توضيح خواهد داد

مرحله سوم: ارائه جزئيات درمان به مراجع

با وجود همه بررسي هاي تخصصي و تست هاي تشخيصي و در نهايت ساخت مدل هاي دنداني شما، متخصص ارتودنسي تمام گزينه هاي درماني پيش رو را به شما معرفي كرده و بيان مي كند كه كدامشان براي شما مناسب تر است. در اين مرحله متخصص درباره انواع روش هاي ارتودنسي دندان شامل موارد زير به شما توضيحاتي ارائه خواهد داد:

ارتودنسي ثابت (با انواع براكت ها شامل فلزي، سراميكي، لينگوال، ديمون و ...)

ارتودنسي متحرك (با دستگاه هاي متحرك شامل اينويزيلاين، الاينر و ..)

ارتودنسي نامرئي

 اگر شانس بياوريد متخصصتان خوب باشد احتمالا مدل 3 بعدي قبل و بعد درمان شما را نيز به شما نشان خواهد داد تا از پيش بدانيد كه نتيجه درمان چه خواهد بود.

مرحله چهارم: آموزش به مراجع

اين مرحله بسيار مهم است زيرا موفقيت ارتودنسي و مدت زمان درمان يا ادامه ساير مراحل ارتودنسي دندان بستگي به اين جلسه دارد. طي اين جلسه به مراجع گفته مي شود كه درمان با ارتودنسي طولاني است و نيازمند رعايت برخي نكات و دستورالعمل هاي مهم است. كليه درمان هاي موجود مسواك زدن را دشوار مي كنند و لازم است كه بيشتر به بهداشت دهان و دندان رسيدگي كنيد.

مرحله پنجم: نصب دستگاه هاي ارتودنسي روي دندان ها

مهم ترين مرحله ارتودنسي دندان (در همه روش ها) نصب يا قرار دادم دستگاه ها روي دندان است. اينكار زمانبر است و مدت زمان آن مي تواند از يك ساعت شروع شود و تا چند ساعت ادامه يابد. تمامي دستگاه هايي كه روي دندان ها نصب مي شود به منظور جابجايي دندان ها و هدايت آن ها به موقعيت نرمال و ايده آل است. اگر ارتودنسي ثابت داريد بريس ها و اجزاي مختلفش به دندان متصل مي شود و نكات لازم جهت نگهداري از آن ها نيز به شما گوشزد خواهد شد. اگر ارتودنسي متحرك داشته باشيد نيز نحوه قرار دادن و برداشتن پلاك هاي دنداني به شما آموزش داده مي شود. با هيچ كدام از سيستم هاي ارتودنسي آسيبي به دندان يا لثه شما وارد نمي شود.

مرحله ششم: شروع دوره درمان و تغيير مسير دندان ها

اين مرحله خود ازچند بخش تشكيل شده است اما ما ترجيح ميدهيم تمام بخش ها را در مرحله 6 از سلسله مراحل ارتودنسي دندان جاي دهيم. در اين مرحله دستگاه ها متصل شده اند و شروع به حركت و يا تغيير مسير دندان ها ميدهند. دستگاه ها طوري طراحي و تنظيم شده اند كه به صورت ميليمتري دندان ها را با اعمال فشار جابجا كنند. اين روند ممكن است بيش از 1 سال طول بكشد و بسته به شدت مشكل تنظيمات دستگاه ها متفاوت است.

مرحله آخر: اتمام درمان و آغاز استفاده از نگهدارنده ها

دندان ها بلاخره بعد از مدتي صاف و يكدست مي شوند و اينجاست كه به انتهاي مراحل ارتودنسي دندان ميرسيم. بعد از اتمام درمان دستگاه هاي ارتودنسي برداشته ميشوند. اما يادتان باشد كه  دندان ها به صورت طبيعي بنا به دلايلي دوباره جابجا ميشوند و ممكن است نتيجه ارتودنسي معكوس شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۰:۳۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :