جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تفاوت طلاي سفيد و پلاتين

بسياري از افراد در تشخيص طلاي سفيد و پلاتين دچار اشتباه مي‌شوند. زيرا رنگ هر دو سفيد و به ظاهر بسيار شبيه به يكديگر هستند. اما اين دو نوع فلز گرانبها تفاوت‌هايي دارند كه آن‌ها را از يكديگر متمايز مي‌كند:

۱. پلاتين به صورت طبيعي يك نوع فلز سفيد رنگ است. در حاليكه طلاي سفيد بر اثر تركيب آلياژ طلا با ديگر فلزات با رنگ سفيد، به اين رنگ در مي‌آيد. علت اين تركيب اين است كه طلاي خالص حالت نرمي دارد. بنابراين براي آنكه قابليت حالت پذيري پيدا كند، اصولا آن را با تركيبات مس، نيكل، نقره، پالاديم و منگنز تركيب مي‌كنند. اين فلز سفيد ممكن است از ۲۵% تا ۵۰% تركيب طلاي سفيد را بسته به ميزان عيار اون تشكيل بدهد.

۲. پلاتين چگالي و وزن بسيار بيشتري نسبت به طلا دارد. به شكلي كه تقريبا دو برابر وزن يك طلاي ۱۸ عيار است. اما طلاي سفيد سبك‌تر است. پس اگر دو محصول يك شكل و هم اندازه از جنس طلاي سفيد و پلاتين را وزن كنيد، محصول ساخته شده از پلاتين وزن بيشتري خواهد داشت.

بيشتر بخوانيد : خريد اينترنتي طلا

۳. هر دو فلز پلاتين و طلا ناياب هستند.اما پلاتين از طلا ناياب‌تر است. همچنين پروسه اكتشاف و توليد پلاتين از طلا سخت‌تر است. به اين دلايل قيمت پلاتين از طلا بيشتر است.

۴. درخشندگي قطعات ساخته شده از پلاتين به شكل طبيعي در آن وجود دارد. در حاليكه طلاي سفيد براي درخشش و جلوه بيشتر، نياز به يك روكش روديوم دارد. (روديوم فلزي سفيد رنگ است كه يك لايه روشن كننده روي طلا اضافه مي‌كند تا زيباتر به نظر برسد. )

۵. در صورت كم كيفيت بودن روديوم موجود روي طلاي سفيد، اين روكش به مرور زمان و در اثر ساييدگي از بين رفته و گاهي به تغيير رنگ طلا منجر مي‌شود. اما قطعات ساخته شده از پلاتين اين مشكل را ندارند.

۶. پلاتين سختي بيشتري نسبت به طلاي سفيد دارد و اين مساله باعث مي‌شود كه بسيار محكم‌تر از آن باشد

منبع : طلافروشي اينترنتي آزادي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۹:۱۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :