جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي متحرك

ارتودنسي يكي از شاخه هاي اصلي دندانپزشكي است كه به برطرف كردن ناهنجاري ها و نامرتبي دندان ها و فك مي‌پردازد. ارتودنسي انواع مختلفي دارد كه هر كدام در شرايطي خاص اصتفاده مي‌شوند و كاربرد هاي متفاوتي دارند. امروز در اين مقاله سعي كرديم تا بيشتر در مورد ارتودنسي متحرك با شما صحبت كنيم و اطلاعات خوبي را در اختيارتان قرار دهيم.

ارتودنسي متحرك چيست؟

تفاوت ارتودنسي متحرك نسبت به ثابت از اسم آن پيداست. ارتودنسي ثابت به دندان شما مي‌چسبد، در حالي كه ارتودنسي متحرك را مي‌توانيد از دهان خارج كنيد. بسياري از روش‌هاي ارتودنسي مراحل مختلفي دارند، بنابراين ترجيح داده مي‌شود از اين مدل براي درمان استفاده شود و اين روش درماني مي‌تواند بسيار مفيدتر واقع شود. معمولا وقتي مي‌خواهند فك‌ها را درمان كنند از ارتودنسي متحرك استفاده مي‌شود و براي درمان ناهنجاري دندان از ارتودنسي ثابت استفاده مي‌كنند. چند مدل مختلف ارتودنسي متحرك وجود دارد كه در ادامه درباره آن‌ها توضيح خواهيم داد.

همچنين در مورد ارتودنسي ثابت نيز بيشتر بدانيد.

انواع ارتودنسي متحرك

ارتودنسي متحرك خود نيز داراي انواع مختلفي است كه در ادامه به معرفي و برسي چند تا از آنها مي‌پردازيم:

  1. اينويزالاين يا ارتودنسي شفاف: در كشورهاي خارجي استفاده از ارتودنسي متحرك شفاف يكي از روش‌هاي محبوب ارتودنسي است كه آن را با نام ارتودنسي نامرئي نيز مي‌شناسند. اگر مي‌خواهيد دندان‌هاي خود را با احتياط صاف كنيد، بهترين گزينه براي شما اين مورد است. ارتودنسي شفاف مي‌تواند بدون استفاده از براكت دندان (سيم)، دندان‌هاي صافي به شما تحويل بدهد. اين روش درماني شامل چند رديف متحرك از صاف كننده است و شما مجبور نيستيد از براكت و سيم‌هاي فلزي استفاده كنيد. تكميل درمان در اين روش ممكن است 15 ماه طول بكشد. يكي از مزيت‌هاي ارتودنسي نامرئي هزينه آن است كه تقريبا ارزان است و شما مي‌توانيد هر چند هفته يك بار آن‌ها را عوض كنيد. برخلاف براكت‌ها اين مدل به راحتي پاك مي‌شود، پس نيازي نيست هنگام نوشيدن يا غذا خوردن آن‌ها را خارج كنيد.
  2. نگهدارنده‌ها
  3. تنظيم كننده فضاي دندان‌ها
  4. گسترش دهنده كامي: گسترش دهنده كامي، مانند نگهدارنده‌ها نيز مي‌تواند متحرك يا ثابت باشد. معمولا سن يك معيار براي انتخاب نوع ارتودنسي متحرك يا ثابت در اين روش است. براي كودكان بزرگ‌تر مدل ثابت مناسب‌تر است. از گسترش دهنده‌هاي كامي براي پهن كردن فك بالا، با وارد كردن فشار بسيار كم به دندان‌هاي آسيا بالايي استفاده مي‌شود. اين ارتودنسي بايد به طور منظم تنظيم شود، و در هربار تنظيم ميزان فشار ممكن است تغيير كند. براي نتيجه گيري از اين روش بايد تا چند ماه از آن استفاده كرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر راجع به ارتودنسي سريع دندان مي‌توانيد بر روي لينك كليك كنيد.

چند نكته و سخن آخر

معمولا بسياري از افراد نمي‌توانند وجود يك شئ فلزي در دهان را براي مدت طولاني تحمل كنند، پس ترجيح مي‌دهند از روش ارتودنسي متحرك استفاده كنند تا هم روي ظاهر آن‌ها تاثير نگذارد، و هم بتوانند هر وقت كه مي‌خواهند اين وسيله را از دهان خارج كنند. البته در گاهي اوقات درمان فقط با روش ارتودنسي ثابت قابل انجام است و ارتودنسي متحرك ممكن است به آسيب بيشتر منجر شود. سعي كنيد از يك متخصص خوب مشاوره بگيريد و در طول درمان وقفه ايجاد نكنيد تا از اين آسيب‌ها جلوگيري كنيد.

به ياد داشته باشيد همانگونه كه هميشه گفتيم اينبار هم مي‌گوييم، كسب اطلاعات باعث مي‌شود به راحتي بهترين تصميم را براي سلامت خود بگيريد.

در ضمن اگر در كرج زندگي مي‌كنيد و به دنبال بهترين متخصص ارتودنسي در كرج مي‌گرديد، ما مي‌توانيم به شما كمك كنيم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۷:۱۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :