جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كامپوزيت دندان و كاربرد هاي آن

كامپوزيت دندان يكي از پر كاربرد ترين مواد در دندانپزشكي است به طوري كه به جد مي‌توانيم بگوييم كه كامپوزيت در تمامي دندانپزشكي ها و كلينيك ها يافت مي‌شود. امروز در اين مقاله قصد داريم تا شما را با چند تا از مهم ترين كاربرد هاي كامپوزيت دندان آشنا كنيم. با ما باشيد.

كامپوزيت چيست؟

كامپوزيت‌ هاي دنداني نوعي مواد صناعي رزيني يا به عبارت ديگر پركننده‌ هاي دندانپزشكي بر پايه رزين هستند. آن ها گروهي از رزين ‌هاي مصنوعي هستند كه در دندان پزشكي به عنوان ماده مستحكم‌ كننده، پركننده و يا حتي چسب استفاده مي‌ شوند. اين مواد كاربردي داراي خواص مطلوبي هستند كه با توجه به ويژگي ‌هاي خاص حفره دنداني بيمار مي‌ توانند استفاده شوند.

كاربرد هاي كامپوزيت

در پايين به چند مورد از مهمترين كاربرد هاي كامپوزيت اشاره كرديم:

  1. پر كردن دندان : رايجترين كاربرد كامپوزيت دندان، پر كردن دندان هاي آسيب ديده يا دچار پوسيدگي است. اغلب افراد دست كم يكبار دندان خود را پر كرده اند و جنس اغلب پر كردگي ها از آمالگام، كامپوزيت، طلا با سراميك است.
  2. اينله و انله: اينله و انله دو نوع روش ترميم دندان هاي آسياب يا خلفي هستند كه به هر دليلي آسيب زيادي ديده باشند. زماني كه نتوان با روش معمولي (پر كردن)، پوسيدگي هاي وسيع اين دندان ها را ترميم كرد، از اينله و انله استفاده مي كنيم.
  3. باندينگ : باندينگ دندان فرآيند ترميم يا زيباسازي دندان با كمك مواد دندانپزشكي مانند كامپوزيت دندان است. باندينگ در اصل يك تكنيك است. در اين تكنيك بخشي از دندان كه آسيب ديده تميز مي شود، سپس ماده اي به نام اسيد اچ به آن بخش اعمال مي شود. اين اسيد ميناي دندان را از حالت صافي در آورده و كمي خشن مي كند سپس كامپوزيت دندان به روي آن زده مي شود تا به راحتي به ميناي دندان متصل شود. در نهايت كامپوزيت با كمك نور سخت مي شود.
  4. ونير: نيرها قادرند طيف وسيعي از مشكلات زيبايي دندان ها را برطرف كنند. اين ونيرها معمولاً از جنس سراميك يا كامپوزيت هستند. به ونيرهاي سراميكي اصطلاحاً لمينت دندان و به ونيرهايي كه از جنس كامپوزيت رزين هستند ونير كامپوزيت گفته مي شود. شايد يكي از مهمترين كاربردهاي كامپوزيت دندان در دندانپزشكي، استفاده از آن ها براي ساخت همين ونيرها باشد.

براي اينكه طرح لبخند را با كمك ونيرهاي كامپوزيتي زيباتر كنند ابتدا يك لايه نازك خمير كامپوزيت را به سطح دندان اعمال مي كنند و آن لايه را با كمك لايت كيور از حالت خميري در آورده و سفت و سخت مي كنند. براي اصلاح طرح لبخند لازم است چند لايه كامپوزيت اعمال و سخت شود. 

سخن آخر

همانطور كه در بالا نيز اشاره شد كامپوزيت يكي از پركاربرد ترين مواد در دندانپزشكي است و در تمامي كلينيك ها يافت مي‌شود. اما اگر شما مي‌خواهيد يك تصميم قاطع و با اطمينان در مورد سلامت دهان و دندان هاي خود بگيريد، حتما بايد با يك پزشك متخصص در اين زمينه مشورت كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۲:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :