جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كامپوزيت دندان و كاربرد هاي آن

كامپوزيت دندان يكي از پركاربرد ترين مواد دندانپزشكي است كه در تمامي كلينيك ها پيدا مي‌شود. از اين ماده علاوه بر ترميم و زيبايي دندان و طرح لبخند براي پركردن دندان نيز استفاده مي‌شود. دراين مقاله با ما باشيد تا شما را بيشتر با كامپوزيت دندان و كاربرد هاي آن آشنا كنيم.

كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت‌ هاي دنداني نوعي مواد صناعي رزيني يا به عبارت ديگر پركننده‌ هاي دندانپزشكي بر پايه رزين هستند. آن ها گروهي از رزين ‌هاي مصنوعي هستند كه در دندان پزشكي به عنوان ماده مستحكم‌ كننده، پركننده و يا حتي چسب استفاده مي‌ شوند. اين مواد كاربردي داراي خواص مطلوبي هستند كه با توجه به ويژگي ‌هاي خاص حفره دنداني بيمار مي‌ توانند استفاده شوند.

اتصال انواع پروتز

اول بگذاريد كمي درباره پروتز دندان صحبت كنيم. در پزشكي و دندانپزشكي  زماني كه يك عضو يا ارگاني از بدن دچار آسيب شد و يا كاملا از كار افتاد، براي آن يك جايگزين مصنوعي قرار مي دهند. معمولاً اين اندام يا عضو مصنوعي به شكل و ظاهر اندام از دست رفته يا آسيب ديده است و عملكرد آن را انجام مي دهد.

در دندانپزشكي نيز يك سري پروتز و ايمپلنت داريم كه جايگزين دندان آسيب ديده يا از دست رفته مي شوند. مثلا ايمپلنت دندان يك پروتز ثابت و كامل است كه جايگزين دندان از دست رفته مي شود و روكش دندان نيز يك پروتز جزئي است كه جايگزين تاج دندان مي شود.

گاهي اوقات براي اتصال برخي پروتزها مانند روكش دندان يا بريج از كامپوزيت دندان استفاده مي شود. كامپوزيت همانطور كه گفته شد در ابتدا به حالت خمير است و با كمك نور، حالتي سفت و سخت به خود ميگيرد. به طور مشابه براي پسپاندن براكت هاي ارتودنسي نيز ممكن است از كامپوزيت دندان كمك گرفته شود.

ونير دندان

ونيرها قادرند طيف وسيعي از مشكلات زيبايي دندان ها را برطرف كنند. اين ونيرها معمولاً از جنس سراميك يا كامپوزيت هستند. به ونيرهاي سراميكي اصطلاحاً لمينت دندان و به ونيرهايي كه از جنس كامپوزيت رزين هستند ونير كامپوزيت گفته مي شود. شايد يكي از مهمترين كاربردهاي كامپوزيت دندان در دندانپزشكي، استفاده از آن ها براي ساخت همين ونيرها باشد.

براي اينكه طرح لبخند را با كمك ونيرهاي كامپوزيتي زيباتر كنند ابتدا يك لايه نازك خمير كامپوزيت را به سطح دندان اعمال مي كنند و آن لايه را با كمك لايت كيور از حالت خميري در آورده و سفت و سخت مي كنند. براي اصلاح طرح لبخند لازم است چند لايه كامپوزيت اعمال و سخت شود. 

حرف آخر

ما در اين مقاله سعي كرديم تا كاربرد هاي مهمي از كامپوزيت دندان را در اختيارتان قرار دهيم اما هنوز بسياري تفاوت كامپوزيت و لمينت دندان را نمي‌دانند. براي اينكه تفاوت اين دو را بدانيد و در بسياري زمينه هاي ديگر اطلاعات خود را افزايش دهيد بهترين راه تحقيق كردن و دريافت اطلاعات است. اميدواريم اين مطالب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۰۶:۳۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :