جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مراحل ساخت طلا و جواهرات

 

در اين بخش نحوه طراحي و ساخت طلا و جواهرات را با استفاده از شيوه‌هاي مدرن و نوين براي شما به صورت مرحله به مرحله توضيح خواهيم داد.

گام اول: طراحي اوليه

براي اينكه يك قطعه طلا و جواهر زيبا توليد شود، در گام اول بايد يك طرح اوليه از آن توسط طراح طلا و جواهرات ترسيم شود. اين بخش نقطه‌اي است كه جادو از آن شروع مي‌شود. در اين مرحله طراح تمامي جوانب، نيازها و مد روز را در نظر مي‌گيرد و با تركيب و قرار دادن آن‌ها در كنار خلاقيت خود طرح اوليه‌ را براي توليد جواهرات ايجاد مي‌كند.

در ابتدا طرح مورد نظر بيان مي‌شود و سپس متخصصين آن را ارزيابي مي‌كنند و در صورت گرفتن قبولي براي تبديل شدن به يك قطعه طلاي خاص و چشم نواز وارد مراحل بعدي مي‌شود.

گام دوم: پياده سازي طرح در CAD

نرم افزار CAD براي افزايش بهره‌وري طراحان، بهبود كيفيت طرح اوليه، افزايش دقت طراحي و ايجاد يك پايگاه داده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. زماني كه طراح طرحي را در ذهن خود تجسم مي‌كند، ابتدا آن را بر روي كاغذ پياده سازي كرده و سپس آن را وارد چنين سيستمي مي‌كند. با استفاده از اين سيستم، طراحي كردن و اضافه كردن جزئيات بسيار راحت‌تر شده است.

گام سوم: پروتوتايپ سريع

پس از مشخص شدن طرح اوليه، جواهر مورد نظر با استفاده از اسكنر‌هاي سه بعدي ايجاد خواهد شد. در اين حالت نمونه اوليه به صورت سه بعدي توليد مي‌شود تا در صورتي كه عيبي وجود داشته باشد و يا نياز به تغييري باشد قبل از ايجاد نمونه نهايي آن را برطرف كنند. اين مدل‌ها اكثرا با استفاده از رزين توليد مي‌شوند.

گام چهارم: نمونه سازي نهايي

در اين مرحله مدل به وجود آمده‌اي كه با استفاده از رزين شكل گرفته است را به مدل نقره‌اي تغيير خواهند داد. مي‌توان گفت كه اين مدل، همان مدل نهايي است كه از روي آن قالب برداري مي‌گردد تا محصولات نهايي و جواهرات را مشابه آن توليد كنند.

گام پنجم: بدست آوردن قالب لاستيكي

ساخت قالب بخش جدايي ناپذير از فرآيند توليد طلا و جواهرات است. اين كار به طلاسازان كمك مي‌كند تا چندين محصول يك شكل را با سرعت بالا طراحي و توليد كنند. از مواد مختلفي براي توليد قالب استفاده مي‌شود كه مي‌توان به لاستيك طبيعي، سيليكون و فلز اشاره كرد. به روشي كه براي ساخت قالب استفاده مي‌شود، ولكانيزاسيون گفته مي‌شود.

گام ششم: ايجاد نمونه با استفاده موم

در اين مرحله و بعد از بدست آوردن قالب نهايي، از موادي مانند موم (Wax) استفاده خواهد شد و آن را داخل قالب مي‌ريزند تا شكل كامل قالب را به خود بگيرد. پس از بدست آوردن مدل‌هاي مومي آن‌ها را داخلي سيلندرهاي مخصوصي قرار مي‌دهند و دور آن را با استفاده از گچ مخصوص مي‌پوشانند و در دستگاه هواگير قرار مي‌دهند تا حفرات احتمالي از بين برود.

گام هفتم: خشك كردن موم

در اين مرحله به گچ و موم درون آن حرارت وارد مي‌كنند و باعث از بين رفتن موم داخل گچ مي‌شود و يك فضاي خالي به شكل قطعه جواهر مورد نظر داخل گچ پديدار مي‌گردد. در اين مرحله قالب مورد نياز طلا و جواهر بدست آمده است و بايد بعد از آن فرآيند ذوب و قالب گيري طلا را آغاز كرد.

گام هشتم: قالب گيري طلا

در اين مرحله و پس از خالي شدن قالب‌ها از موم، قالب را به كوره اصلي انتقال داده و طلاي ذوب شده را درون آن مي‌ريزند. پس از سرد شدن قالب‌ها گچ دور آن را شكسته و جواهرات طلا سرد شده را از دورن آن در خواهند آورد. در اين مرحله طلاهاي اضافي كه از طريق سوراخ قالب به جواهرات متصل است را بريده و قطعات را بر روي هم منتاژ مي‌كنند و آن‌ها را آمده پوليش دادن خواهند كرد.

گام نهم: پوليش دادن

در اين مرحله طلاهاي بدست آمده از داخل قالب را صيقل مي‌دهند. با پوليش جواهرات سطح آن‌ها صاف و براق خواهد شد. پوليش شامل سه مرحله غلت زدن، پيش صيقل و تميزي نهايي است.

گام دهم: تنظيم گوهر و پوليش نهايي

ست كردن جواهر مد نظر و چسباندن آن به صورت ايمن بر روي طلا يك نوع هنر به حساب مي‌آيد. براي ست كردن سنگ بر روي طلا از تكنيك‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه از بين آن‌ها مي‌توان به تكنيك‌هاي استفاده از شاخك، شاخك صفحه، فشار، قاب، دم ماهي و ساير تكنيك‌ها اشاره كرد.

بعد از قرار دادن جواهر بر روي قسمت مورد نظر نوبت به پوليش نهايي مي‌رسد. اين پوليش پس از قرار دادن سنگ قيمتي بر روي جواهرات طلا بدست آمده انجام مي‌شود و مي‌توان اين پوليش را، هم به صورت دستي و هم به صورت ماشيني انجام داد.

گام يازدهم: آبكاري روديوم

روديوم يك فلز گرانبها و به رنگ سفيد درخشان است. زماني كه قطعات طلا را با استفاده از روديوم روكش مي‌كنند، ظاهري سفيد درخشان به آن‌ها مي‌بخشند و جواهرات را در برابر خراش و كدر شدن مقاوم مي‌كنند. اين تكنيك را بر روي طلاي زرد پياده سازي مي‌كنند تا جذابيت بصري آن افزايش پيدا كند. از اين روش بر روي طلا سفيد نيز استفاده مي‌شود و باعث خواهد شد طلاي سفيد از آنچه كه هست سفيدتر ديده شود.

گام دوازدهم: كنترل كيفيت

در آخرين مرحله از مراحل ساخت طلا و جواهر، مي‌بايست محصولات نهايي از نظر كيفيت مورد بررسي قرار بگيرند. اين مرحله به سه شكل پياده سازي مي‌شود كه شامل اندازه گيري، بازرسي بصري و بازرسي مكانيكي مي‌باشد. با توجه به استانداردها و معيارهايي كه هر طلا ساز و برند طلا و جواهر دنبال مي‌كند، اين مرحله مي‌تواند كمي متفاوت باشد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۰:۳۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :