جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

پنج تا از مهم ترين كاربرد هاي كامپوزيت دندان در دندانپزشكي

كامپوزيت دندان يكي از مهمترين و معروف ترين موادي است كه در هر كلينيك و يا دندانپزشكي امروزه پيدا مي‌شود. امروز در اين مقاله قصد داريم تا شما را با پنج تا از مهم ترين كاربرد هاي كامپوزيت دندان بيشتر آشنا كنيم و اطلاعات مفيدي را راجع به اين ماده مشهور و پرطرفدار در اختيارتان قرار دهيم. با ما همراه باشيد.

كامپوزيت چيست؟

كامپوزيت دندان از جمله مواد بسيار بسيار كاربردي در دندانپزشكي مدرن است و تقريبا در هر شاخه دندانپزشكي دست كم چند كاربرد دارند و در تمامي كلينيك هاي دندانپزشكي نيز استفاده مي شود. آنچه در اين مقاله مي خوانيد اطلاعاتي درباره اين ماده دندانپزشكي و كاربردهاي آن است.

كامپوزيت‌ هاي دنداني نوعي مواد صناعي رزيني يا به عبارت ديگر پركننده‌ هاي دندانپزشكي بر پايه رزين هستند. آن ها گروهي از رزين ‌هاي مصنوعي هستند كه در دندان پزشكي به عنوان ماده مستحكم‌ كننده، پركننده و يا حتي چسب استفاده مي‌ شوند. اين مواد كاربردي داراي خواص مطلوبي هستند كه با توجه به ويژگي ‌هاي خاص حفره دنداني بيمار مي‌ توانند استفاده شوند.

كاربرد هاي مهم كامپوزيت دندان

دليل استفاده از كامپوزيت در دندانپزشكي (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحكام قابل توجه آن است. اين ماده طوري ساخته شده كه به خوبي و بهتر از مواد ديگر به دندان متصل مي شود و تا حدي نيز ويژگي هاي ميناي دندان را تقليد مي كند.

  1. اينله و انله دندان: اينله و انله دو نوع روش ترميم دندان هاي آسياب يا خلفي هستند كه به هر دليلي آسيب زيادي ديده باشند. زماني كه نتوان با روش معمولي (پر كردن)، پوسيدگي هاي وسيع اين دندان ها را ترميم كرد، از اينله و انله استفاده مي كنيم.
  2. پر كردن دندان: رايجترين كاربرد كامپوزيت دندان، پر كردن دندان هاي آسيب ديده يا دچار پوسيدگي است. اغلب افراد دست كم يكبار دندان خود را پر كرده اند و جنس اغلب پر كردگي ها از آمالگام، كامپوزيت، طلا با سراميك است.
  3. ونير دندان: ونير دندان يا (Dental Veneer) روكش هاي بسيار نازكي هستند كه به جهت زيبايي به سطح دندان ها متصل مي شوند. آن ها با روكش دندان يا تاج مصنوعي دندان كه در اصطلاح به آن ها كراون يا (Crown) نيز گفته مي شوند تفاوت دارند.
  4. باندينگ دندان: باندينگ دندان فرآيند ترميم يا زيباسازي دندان با كمك مواد دندانپزشكي مانند كامپوزيت دندان است. باندينگ در اصل يك تكنيك است.
  5. اتصال انواع پروتز دندان:

سخن آخر

امروز در اين مقاله سعي كرديم اطلاعات مفيدي را راجع به 5 تا از اصلي ترين كاربرد هاي كامپوزيت، اين ماده پرطرفدار و مشهور بين مردم آشنا كنيم. شايد در آينده نيز راجع به هر كدام از آنها توضيحاتي را در اختيار شما قرار دهيم. در كل كسب اطلاعات بهترين راه براي تصميم گيري با خيال راحت و بدون پشيماني است. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۳:۴۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :