جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تفاوت طلاي سفيد و پلاتين چيست؟

در اين قسمت مي‌خواهيم تفاوت بين دو اين فلز گران‌بها (طلاي سفيد و پلاتين)، را از جهات مختلف ارزيابي كنيم:

1) از لحاظ تركيبات و ساختار فلز:

معمولاً از طلاي سفيد 18 عيار (در ايران) و طلاي سفيد 14 عيار (در خارج از ايران)، براي ساخت طلا و جواهرات استفاده مي‌شود. وقتي‌كه طلا با آلياژهاي ديگر مخلوط مي‌شود، محصولي قوي‌تر از طلاي خالص ايجاد مي‌شود (همچنين معروف به 24 عيار). براي مثال، يك حلقه الماس طلاي خالص 24 عيار كاملاً نرم خواهد بود به همين دليل است كه به‌ندرت از اين عيار طلا در جواهرات استفاده مي‌شود.

بنابراين، دليل اينكه طلا با آلياژهاي ديگر مخلوط مي‌شود، افزايش سختي آن و افزودن رنگ سفيد براي طلاي سفيد است.

2) نحوه نگهداري

بسياري از افراد به‌اشتباه معتقدند كه طلاي سفيد و پلاتين عملكرد يكساني را ارائه مي‌دهند زيرا در هنگام خريد به نظر مي‌رسد مشابه هستند. اما اين يك تصور غلط رايج است.

در فرايند توليد طلاي سفيد، فلزات سفيدي مانند پالاديوم، نيكل و نقره با طلاي زرد 24 عيار مخلوط مي‌شوند. پس از آلياژ نمودن طلاي سفيد، آن را آبكاري مي‌كنند تا ظاهري درخشان‌تر و سفيدتر ايجاد شود. به همين دليل، يك قطعه طلاي سفيد در هنگام خريد تقريباً مشابه پلاتين است. براي كسب اطلاعات بيشتر در باره اينكه آلياژ چيست به مقاله طلا و آلياژ طلا چيست و رنگ‌هاي طلا كدام است؟ مراجعه كنيد.

3) طول عمر و ماندگاري

پلاتين به‌عنوان بادوام‌ترين فلز جواهرات نام‌گذاري شده است. سطوح طلا و پلاتين متفاوت پوشيده مي‌شوند. وقتي هر دو ماده به هر سطحي بمالند، روكش طلاي سفيد در واقع تقريباً دو برابر سريع‌تر از پلاتين از بين مي‌رود.

به‌عنوان يك فلز گران‌بها، پلاتين به علت سختي آن باعث مي‌شود كه سنگ‌هاي قيمتي براي مدت طولاني‌تري در جاي خود ثابت بمانند.

يك قطعه جواهر ساخته شده از پلاتين و مي‌تواند مادام‌العمر باقي بماند. اگر يك قطعه جواهر پلاتين از بين رفته باشد، مي‌توان آن را بدون زحمت دوباره اصلاح يا تغيير اندازه داد و دوباره جلوه جديدي پيدا كرد.

بيشتر بخوانيد : خريد طلا

4) توانايي ضد حساسيت

جداي مسئله مالي، هنگامي‌كه تصميم مي‌گيريد مابين طلاي سفيد و پلاتين، يكي را خريداري كنيد، ممكن است احتمال وجود واكنش آلرژيك يا تحريك پوستي را در نظر بگيريد. فلزات ضد آلرژي با به‌حداقل‌رساندن عناصر بالقوه تحريك‌كننده، احتمال واكنش آلرژيك را كاهش مي‌دهند. پلاتين 90-95٪ خالص است و مي‌توان گفت تنها فلز ضد آلرژي واقعي است كه مي‌توانيد براي جواهرات خريداري كنيد. اگر پوست شما حساس است، بعضي از فلزات موجود در اختلاط طلاي سفيد ممكن است به‌راحتي آن را تحريك كند. اگر به طلا حساسيت داريد، مي‌توانيد با خيال راحت حلقه پلاتين خريداري كنيد.

5) قيمت

از لحاظ قياس هزينه طلاي سفيد و پلاتين، پلاتين به طور قابل‌توجهي قيمت بالاتري نسبت به طلاي سفيد دارد. از نظر تاريخي، پلاتين هميشه گران‌تر از طلاي سفيد است زيرا استخراج آن بسيار كمتر است و 30 برابر كمياب‌تر از طلا مي‌باشد. به عبارت دقيق‌تر، سالانه 80 تن پلاتين در مقايسه با 2700 تن طلا استخراج مي‌شود.

پلاتين همچنين از طلا سنگين‌تر و خالص‌تر است. اگر يك انگشتر از پلاتين ساخته شود وزن بيشتري نسبت همان انگشتر با طلا خواهد داشت؛ بنابراين، همان حلقه پلاتين، گران‌تر از انگشتر طلا فروخته مي‌شود، زيرا وزن و خلوص معمولاً قيمت فلزات گران‌بها را تعيين مي‌كند. علاوه بر اين كار با فلز پلاتين زمان بيشتري مي‌برد و به مهارت بيشتري نياز دارد. همچنين نقطه ذوب پلاتين دو برابر طلا بوده و باعث مي‌شود تا پلاتين نياز به آماده‌سازي بيشتري در مراحل توليد داشته باشد.

منبع : https://www.asby.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۹:۱۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :