جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كامپوزيت دندان و دانستنيهاي آن

كامپوزيت به خودي خود يكي از پركاربرد ترين مواد موجود در هر كلينيك دندانپزشكي است و بسيار طرفدار دارد. امروز در اين مقاله قصد داريم تا شما را با اين ماده پرطرفدار بيشتر آشنا كنيم و تغريبا همه چيز را به شما بگوييم تا سطح معلوماتتان بالا تر برود. با ما همراه باشيد.

ونير و ونير كامپوزيت چيست؟

ونير در واقع يك لايه پوششي است كه اغلب به منظور زيبايي يا ترميم، روي سطوح مختلف دنداني قرار داده مي‌شود. ما انواع مختلفي ونير داريم كه مهم‌ترين آن‌ها، لمينت دندان (ونير سراميكي) و ونير كامپوزيت‌ها هستند.

كامپوزيت يك نوع ماده بسيار پركاربرد در دندانپزشكي است كه ما در درمان‌هاي ترميمي؛ به طور گسترده از آن استفاده مي‌كنيم. زماني كه بخواهيم از كامپوزيت به عنوان يك لايه پوشاننده دنداني يا ونير استفاده كنيم، اصطلاحاً به آن ونير كامپوزيت دندان مي‌گوييم. بنابراين منظور از كامپوزيت ونير، استفاده از مواد كامپوزيت ترميمي، به عنوان ونير و پوشاننده سطوح دنداني است

كامپوزيت براي كودكان و نوجوانان

ونير دندان كامپوزيتي، براي كودكان و نوجوانان مناسب نمي باشد؛ زيرا به دليل رويش دندان ها امكان تغيير موقعيت لب و لثه وجود دارد كه منجر به نازيبايي ظاهر دندان ها مي شود.دندانپزشك مي تواند با استفاده از اين روش دندان هاي شكسته شده و پوسيده، ترك خورده يا سياه شده را ترميم كند. درضمن باعث زيباسازي و محافظت از لثه و بافت دنداني مي شود.چون ساختار و آناتومي دندان هاي افراد با هم فرق دارد ؛ پس انتخاب يك پزشك متخصص كه بتواند فرم مناسبي از ونيرها بر روي دندان ها ايجاد كند، بسيار مهم و حائز اهميت است.

ونير آي پي اس

نسل جديدي از كامپوزيت دندان است كه در آن از ذرات سراميك استفاده شده است. درنتيجه دوام بالايي دارد و به راحتي تغيير رنگ نمي دهد؛ اما اگر به درستي بر روي دندان ها قرار نگيرد مي تواند باعث متورم شدن لثه شود. مزيت مهم آن اين است كه اين روش، بدون تراش دندان است و نسبت به لومينيرز داراي قيمت ارزان تري است.

نصب كامپوزيت بر روي سطح دندان

ونير كامپوزيت دندان جزء درمان‌هاي ترميمي مستقيم به شمار مي‌روند. به اين معني كه مواد كامپوزيتي در مطب، توسط دندانپزشك يا متخصص ترميمي و زيبايي آماده شده و به صورت مستقيم روي سطح دندان‌ها متصل مي‌شود. ما در ادامه مراحلي كه ميبايست براي نصب كامپوزيت به دندان ها طي كنيد را توضيح داده ايم.

ساخت كامپوزيت

كامپوزيت هاي دنداني از مخلوط رزين با چند ماده ديگر ساخته مي شوند كه به شكل خمير هستند و به وسيله دندان پزشك فرم داده مي شوند.

اين ماده توسط نور دستگاه لايت كيور سخت مي شود. اين نور سخت و قوي است به همين دليل باعث دوام اين نوع ونير مي شود تا ونير دندان تغيير ماهيت ندهد سپس ونير به وسيله ابزار خاصي پوليش مي شود تا به نتيجه دلخواه دست يابيم.

سخن آخر

جدا از اينكه كسب اطلاعات در كل بسيار مفيد است بايد بگوييم كه كسب اطلاعات باعث مي‌شود تا فرد بتواند بهترين تصميم را براي آينده خود بگيرد و جلوي بروز هر گونه پشيماني را نيز بگيرد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۲:۱۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :