جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ايمپلنت يا دندان مصنوعي؟ كدام گزينه مناسب شماست؟

براي بازگرداندن زيبايي دندان‌ها چند راه وجود دارد كه ايمپلنت دندان و دندان مصنوعي از اين قبيل‌اند.

در اينجا مزايا و معايب دندان مصنوعي و ايمپلنت را بررسي مي‌كنيم تا اگر به دنبال بهترين جايگزين براي دندان‌هاي از دست رفته هستيد، انتخاب درستي داشته باشيد.

چرا ايمپلنت يا دندان مصنوعي ضروري اند؟

قبل از انتخاب ميان دندان مصنوعي و ايمپلنت دندان بهتر است بدانيد چرا دندانپزشكان بر روي پركردن جاي خالي دندان‌ها پافشاري مي‌كنند. اگرچه قيمت دندان مصنوعي نسبت به قيمت ايمپلنت دندان كمي كمتر است اما هر دو نسبت به ترميم دندان طبيعي هزينه بالاتري را در بر مي‌گيرند. با اينحال، استفاده از آنها براي پركردن جاي خالي دندان‌ها ضروري است. چرايي اين مسئله را در ادامه مي‌خوانيد.

همانطور كه در بالا اشاره شد، اعتماد به نفس شما مي‌تواند در اثر از دست رفتن دندان‌ها و به دنبال آن، آسيب ديدن زيبايي تان ضربه ببيند. اما اين تنها دليل استفاده از دندان مصنوعي يا ايمپلنت نيست. جاي خالي دندان‌ها مي‌تواند بيش از آنچه كه فكرش را بكنيد به سلامت جسماني شما نيز آسيب بزند.

زماني كه دنداني رو لثه‌ها نباشد، غذا و باكتري به راحتي بر روي آنها مي‌چسبند. اگر تكه‌هاي غذا از روي لثه‌ها برداشته نشود، منجر به عفونت‌هاي شديدي خواهد شد. عفونت نيز بيماري‌هاي لثوي و متعاقبا بيماري‌هاي قلبي و ديابت را به دنبال خواهد داشت.

از دست دادن دندان‌ها به مرور زمان بر روي ساختار فك نيز اثر مي‌گذارد. دندان‌هاي كناري براي پر كردن جاي خالي دندان افتاده يا كشيده شده به سمت آن حركت مي‌كنند. در اثر همين حركت كردن دندان‌ها، استخوان فك هم در طول زمان حركت كرده و ساختار دهان را ناپايدار مي‌كند. كج شدن و فاصله گرفتن دندان‌ها احتمال پوسيدگي را افزايش مي‌دهند و فرد دندان‌هاي خود را يكي پس از ديگري از دست خواهد داد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت دندان يك پست تيتانيومي است كه در داخل استخوان فك قرار داده مي‌شود. ايمپلنت ريشه دندان را شبيه سازي كرده و يك جايگزين دائمي براي دندان يا دندان‌هاي از دست رفته محسوب مي‌شود. پيچ ايمپلنت كه به داخل استخوان فك فرو مي‌رود، از تكان خوردن و لق شدن آن جلوگيري و همين ايمپلنت را بسيار شبيه به دندان طبيعي مي‌كند. اگر مانند دندان‌هاي طبيعي از ايمپلنت مراقبت نماييد، تا آخر عمر عملكردي عالي خواهد داشت. به علاوه، به حفظ ساختار فك كمك مي‌كند.

دندان مصنوعي چيست؟

دندان مصنوعي، همانطور كه از نامش هم پيداست، يك جايگزين مصنوعي براي دندان‌هاي افتاده يا كشيده شده است. دندان مصنوعي علاوه بر پر كردن جاي خالي دندان‌ها، تا حدودي نقش بافت لثه را نيز ايفا و از آن محافظت مي‌كند. اين قسمت از جنس اكرليك و به رنگ لثه طبيعي ساخته شده و به عنوان نگهدارنده دندان‌هاي مصنوعي عمل مي‌كند.

بعضي از دندان‌هاي مصنوعي يك چارچوب سبك فلزي دارند كه آنها را محكم تر مي‌كند. دندان‌هاي مصنوعي به طور كلي در دو نوع ساخته و استفاده مي‌شوند: دندان مصنوعي كامل و تكه اي كه هر دو متحركند. دندان مصنوعي كامل جايگزيني براي تمامي دندان‌ها فك بالا يا فك پايين و يا هر دوي آنهاست. اين نوع دندان مصنوعي بطور مستقيم بر روي لثه قرار مي‌گيرد.

اما دندان‌هاي مصنوعي تكه اي براي پر كردن جاهاي خالي استفاده مي‌شود. يعني زماني كه تعدادي از دندان‌هاي طبيعي باقي مانده باشند، از دندان مصنوعي تكه اي كمك مي‌گيرند. تكه‌هاي دندان مصنوعي با گيره‌هاي مخصوص به دندان‌هاي طبيعي موجود چسبانده مي‌شوند

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۹:۳۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :