جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

طلاي آب شده چيست ؟

طلاي آب شده يا اسكرپ گلد چيست؟

Scrap Gold به طلايي گفته مي‌شود كه يك بار ساخته شده، اما دوباره به كارخانه طلاسازي برگشت داده مي‌شود تا در آنجا ذوب شده و دوباره به چرخه توليد بازگردد. بنابراين هر كالا يا محصولي كه در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد را مي‌توان ذوب و دوباره استفاده كرد و به همين خاطر به عنوان طلاي آب شده از آن ياد مي‌شود. از انگشتر و گردنبند گرفته تا شمش. به طور مثال، اگر طلاهاي قديمي خود را بفروشيد، طلافروش آن را به كارخانه مي‌فرستد و به آن «طلاي آب شده» مي‌گويند.

دليل اين نامگذاري اين است كه شكل طلاها و عيارهاي آنها با هم فرق دارد به همين خاطر همه با هم ذوب مي‌شوند. يعني اين گونه طلاها با ارسال شدن به ري گيري، تازه بعد از ذوب، عدد صحيح عيارشان مشخص مي‌شود. اصطلاح آب‌شده براي متفرقات طلا از قبيل النگو، انگشتر و ديگر موارد به كار مي‌رود كه به خاطر تفاوت اجرت و عيار، هيچ كدامشان معيار پايه‌اي براي بازار طلا نيستند.

طلاي آب‌شده چه شكلي است؟

اين نوع طلا مي‌تواند وزن‌ و شكل هاي متفاوتي داشته باشد امّا معمولاً به شكل مفتول است. كارگاه‌ها و كارخانه‌ها، طلاجات يا مصنوعات طلاي دست دوم، شمش‌هاي طلا و يا هر چيز ديگري كه از طلا ساخته شده است را ذوب مي‌كنند، سپس در قالب‌هايي به شكل مفتول ريخته و به صورت يك قطعه طلاي آبشده با عيار ۱۸ درمي‌آورند.

دليل مفتولي بودن شكل اسكرپ‌گلد اين است كه طلاساز بتواند آن را قيچي كند و مابقي طلاي آب‌شده را دست نخورده باقي بگذارد. همچنين حمل و نقل طلاي آبشده به شكل مفتول هم آسان‌تر است.

طلاي آب شده را چگونه اندازه‌گيري مي‌كنند؟

طلاي دست دوم پس از خريد و فروش اغلب بر اساس اونس تروا اندازه‌گيري مي‌شود: ۱ اونس تروا برابر است با ۳۱.۱ گرم. (يك گرم مساوي است با ۰.۰۳۲ اونس تروا). يك اونس معمولي برابر با ۲۸.۳۴ گرم است يعني يك گرم مساوي است با ۰.۰۳۵ اونس. البته بايد بدانيد، معيار قيمت گذاري طلا با عيارهاي مختلف در بازار ايران بر اساس طلاي آب شده ۱۷ عيار ( يا طلاي ۷۰۵ ) است. در ايران بر خلاف بازار طلاي جهاني كه قالب ۳۱.۱۰۳ گرمي از طلاي خالص ۲۴ عيار معيار قميت‌دهي مشتقات طلا هستند، تنها واحد گرمي طلا آب شده معيار است.

از ديگر معيارهاي اندازه گيري طلا آب شده در جهان pennyweight است كه به اختصار dwt نوشته مي‌شود. يك پني‌ويت تقريبا معادل ۱.۵۵۵ گرم، ۰.۰۵ اونس تروا يا ۰.۰۵۵ اونس است. يا برعكس، يك گرم برابر است با ۰.۶۴ پني‌ويت، يك اونس تروا برابر ۲۰ dwt است و يك اونس برابر با ۱۸.۲۳ dwt است.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۱۵:۲۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :