جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ترموستات و خنك كننده روغن موتور

تذموستات و خنك كننده روغن موتور هر دو از مهم ترين قطعات يدكي هر خودرويي محسوب مي‌شوند. امروز در اين مقاله قصد داريم تا شما را بيشتر با اين دو قطعه در خودرو هاي كره اي مثل هيونداي و كيا آشنا كنيم و به شما بگوييم قطعات كيا و هيونداي را از كجا تهيه كنيد. با ما همراه باشيد.

خنك كننده روغن موتور چيست و چه وظيفه اي دارد؟
خنك كننده روغن موتور يا (Oil Cool) در هر وسيله نقليه اي يك جزء اساسي موتور است. اين سيستم خنك كننده در هر وسيله نقليه بايد در تمام شرايط آب و هوايي و رانندگي، به صورت فعال وجود داشته باشد. اگرچه اكثر رانندگان هرگز با كولرهاي روغن موتور خود تعامل ندارند، اما مراقبت از آن ها و اطلاع از سطح سلامتي‌شان ميتواند به افزايش طول عمر موتور كمك كند.

خنك كننده روغن موتور در واقع يك رادياتور كوچك است كه در بخش جلويي يا قدامي سيستم خنك كننده ماشين تعبيه شده است. اين رادياتور كوچك دماي روغن موتور را هنگام جريان از لوله هاي پيچ در پيچ داخل خنك كننده ها به طرز چشمگيري كم ميكند. تمام سيستم خنك كننده موتور زماني كار ميكند كه متور ماشين روشن باشد.

ترموستات چيست و چه وظيفه اي دارد؟

ترموستات اتومبيل جريان مايع خنك كننده  و گذرنده از موتور و رادياتور ماشين را تنظيم مي كند و يك جزء اصلي و مهم در عملكرد موتور وسيله نقليه شما است. ممكن است بارها به عللي اين عبارت را بشنويد “ترموستات ماشين باز يا بسته مانده است”. هنگامي كه موتور براي مدتي فعاليت طبيعي و بدون فشار خود را طي ميكند دمايش چندان بالا نيست بنابراين ترموستات بسته است. به اين معني كه جريان مايع خنك كننده به سمت رادياتور بسته است.

اما هنگامي كه موتور در حال كار است و به دماي كار خاصي رسيده، يك سنسور در داخل ترموستات باعث باز شدن آن مي شود و اجازه مي دهد تا مايع خنك كننده مستقيما به موتور نرود و در عوض، جريان اين مايع به داخل رادياتور برود. مايع پس از خنك شدن از طريق رادياتور دوباره به موتور ميرود. كم كم آب خنك شده و دوباره زماني كه به دماي متعادل رسيد ترموستات ماشين بسته ميشود و آب مستقيما به موتور منتقل ميابد.

باز و بسته شدن ترموستات ماشين در زمان مناسب براي حفظ دماي مناسب موتور بسيار مهم است. در صورت بسته شدن “گير كردن در حالت بسته” ، هيچ راهي براي خنك شدن مايع خنك كننده و موتور وجود ندارد، اين امر باعث افزايش دماي موتور مي شود. به همين ترتيب، اگر ترموستات باز باقي بماند ميگويند كه ترموستات در حالت باز “گير كرده” است و جريان مايع خنك كننده ثابت است. كه در نتيجه دماي موتور خودرو هرگز به حد مطلوب گرماي خود نرسيده و مشكلات عملكردي را ايجاد مي كند. چندين نشانه وجود دارد كه به شما ميگويند ترموستات ماشين شما خراب شده، نياز به تعمير يا جايگزيني مجدد دارد.

سخن آخر

با ترموستات و خنك كننده روغن موتور آشنا شديم، حالا بايد ببينيم كه براي خريد اين دو قطعه كه مناسب براي خودرو هاي كره اي باشد و از با كيفيت بودن و اصالت آن مطمئن باشيم بايد چكار كنيم. پيشنهاد ما استفاده از فروشگاه مجازي لوازم يدكي خودرو است. اميدواريم از اين مطلب لذت برده باشيد و استفاده كافي كرده باشيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۳:۱۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :