جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آشنايي با كاربرد هاي كامپوزيت دندان

كامپوزيت يكي از پرطرفدار ترين مواد دندانپزشكي است، كه كاربرد هاي بسيار زيادي دارد و بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. امروز در اين مطلب قصد داريم تا علاوه بر اينكه شما را كامپوزيت دندان آشنا كنيم، چند مورد از مهمترين كاربرد هاي آن را نيز به شما بگوييم. با ما همراه باشيد.

ونير كامپوزيت چيست؟

ونير در واقع يك لايه پوششي است كه اغلب به منظور زيبايي يا ترميم، روي سطوح مختلف دنداني قرار داده مي‌شود. ما انواع مختلفي ونير داريم كه مهم‌ترين آن‌ها، لمينت دندان (ونير سراميكي) و ونير كامپوزيت‌ها هستند. اين مقاله به صورت اختصاصي درباره لايه‌هاي پوششي كامپوزيت دندان است.

كامپوزيت يك نوع ماده بسيار پركاربرد در دندانپزشكي است كه ما در درمان‌هاي ترميمي؛ به طور گسترده از آن استفاده مي‌كنيم. زماني كه بخواهيم از كامپوزيت به عنوان يك لايه پوشاننده دنداني يا ونير استفاده كنيم، اصطلاحاً به آن ونير كامپوزيت دندان مي‌گوييم. بنابراين منظور از كامپوزيت ونير، استفاده از مواد كامپوزيت ترميمي، به عنوان ونير و پوشاننده سطوح دنداني است.

نصب كامپوزيت

ونير كامپوزيت دندان جزء درمان‌هاي ترميمي مستقيم به شمار مي‌روند. به اين معني كه مواد كامپوزيتي در مطب، توسط دندانپزشك يا متخصص ترميمي و زيبايي آماده شده و به صورت مستقيم روي سطح دندان‌ها متصل مي‌شود. ما در ادامه مراحلي كه ميبايست براي نصب كامپوزيت به دندان ها طي كنيد را توضيح داده ايم.

مزايا و معايب كامپوزيت هاي دنداني

با قرار گرفتن لايه هاي كامپوزيتي روي دندان ها، اكنون دندان آسيب ديده يا مشكل دار مستحكم شده و زيباتر از قبل به نظر مي رسد. با سپري كردند چنين درماني طرج لبخند شما بهتر خواهد شد و به اين شكل اعتماد به نفس بيشتري به دست خواهيد آورد.

ونير كامپوزيت ها ذاتاً داراي ماهيت (جذب آب) هستند. يعني به صورت جزئي آب را به خود جذب مي‌كنند. همين موضوع باعث مي‌شود كه بتوانند رنگدانه غذاها و نوشيدني‌هايي كه ما مي‌خوريم را نيز به خود جذب كنند. بنابراين اين ونيرها به مرور زمان دچار تغيير رنگ شده و نسبت به حالت اوليه خود رنگشان كمي برمي‌گردد.

خاصيت جذب رنگدانه‌ها باعث مي‌شود كه ما متخصصان ترميمي و زيبايي، كامپوزيت ونيرها را براي برخي از افراد مناسب ندانيم و به عنوان يك گزينه جايگزين، لمينت سراميكي را به آن ها پيشنهاد دهيم. مثلا افراد زير كانديد مناسبي براي نصب اين نوع ونيره نستند:

  • عزيزاني كه قهوه زياد مي نوشند
  • افرادي كه به استعمال دخانيات عادت دارند
  • افرادي كه سوء مصرف نوشيدني هاي الكلي دارند

سخن آخر

ما امروز در اين مطلب سعي كرديم تا شما را بيشتر با كاربرد هاي كامپوزيت دندان آشنا كنيم و اطلاعات بسيار مفيدي را درمورد آن در اختيار شما قرار دهيم. تحقيق كردن و كسب اطلاعات بيشتر در هر زمينه اي باعث مي‌‍شود تا شما بتوانيد بهترين تصميم را براي آينده خود بگيريد و از تصميم خود اطمينان داشته باشيد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۰۹:۴۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :