جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كاربرد هاي اصلي كامپوزيت دندان در دندانپزشكي

كامپوزيت دندان يكي از پركاربرد ترين مواد دندانپزشكي است. ما امروز در اين مقاله قصد داريم تا شما را با اصلي ترين كاربرد هاي كامپوزيت دندان آشنا كنيم و اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه در اختيار شما عزيزان قرار دهيم تا بتوانيد بهترين تصميم را براي آينده خود بگيريد و دچار پشيماني نشويد. تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد.

كامپوزيت چيست؟

كامپوزيت‌ هاي دنداني نوعي مواد صناعي رزيني يا به عبارت ديگر پركننده‌ هاي دندانپزشكي بر پايه رزين هستند. آن ها گروهي از رزين ‌هاي مصنوعي هستند كه در دندان پزشكي به عنوان ماده مستحكم‌ كننده، پركننده و يا حتي چسب استفاده مي‌ شوند. اين مواد كاربردي داراي خواص مطلوبي هستند كه با توجه به ويژگي ‌هاي خاص حفره دنداني بيمار مي‌ توانند استفاده شوند.

كاربرد هاي كامپوزيت دندان

دليل استفاده از كامپوزيت در دندانپزشكي (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحكام قابل توجه آن است. اين ماده طوري ساخته شده كه به خوبي و بهتر از مواد ديگر به دندان متصل مي شود و تا حدي نيز ويژگي هاي ميناي دندان را تقليد مي كند.

  1. باندينگ دندان
  2. اينله و انله دندان
  3. پر كردن دندان
  4. ونير دندان
  5. اتصال انواع پروتز دندان (كاربرد رايج اما كمتر مهمِ كامپوزيت دندان)

حال بگذاريد به طور خلاصه درمورد هر يك از موارد بالا توضيحاتي را ارائه دهيم.

  • اول بگذاريد كمي درباره پروتز دندان صحبت كنيم. در پزشكي و دندانپزشكي  زماني كه يك عضو يا ارگاني از بدن دچار آسيب شد و يا كاملا از كار افتاد، براي آن يك جايگزين مصنوعي قرار مي دهند. معمولاً اين اندام يا عضو مصنوعي به شكل و ظاهر اندام از دست رفته يا آسيب ديده است و عملكرد آن را انجام مي دهد.
  • ونير دندان يا (Dental Veneer) روكش هاي بسيار نازكي هستند كه به جهت زيبايي به سطح دندان ها متصل مي شوند. آن ها با روكش دندان يا تاج مصنوعي دندان كه در اصطلاح به آن ها كراون يا (Crown) نيز گفته مي شوند تفاوت دارند.
  • اينله و انله دو نوع روش ترميم دندان هاي آسياب يا خلفي هستند كه به هر دليلي آسيب زيادي ديده باشند. زماني كه نتوان با روش معمولي (پر كردن)، پوسيدگي هاي وسيع اين دندان ها را ترميم كرد، از اينله و انله استفاده مي كنيم.
  • رايجترين كاربرد كامپوزيت دندان، پر كردن دندان هاي آسيب ديده يا دچار پوسيدگي است. اغلب افراد دست كم يكبار دندان خود را پر كرده اند و جنس اغلب پر كردگي ها از آمالگام، كامپوزيت، طلا با سراميك است.
  • باندينگ دندان فرآيند ترميم يا زيباسازي دندان با كمك مواد دندانپزشكي مانند كامپوزيت دندان است. باندينگ در اصل يك تكنيك است. در اين تكنيك بخشي از دندان كه آسيب ديده تميز مي شود، سپس ماده اي به نام اسيد اچ به آن بخش اعمال مي شود. اين اسيد ميناي دندان را از حالت صافي در آورده و كمي خشن مي كند سپس كامپوزيت دندان به روي آن زده مي شود تا به راحتي به ميناي دندان متصل شود. در نهايت كامپوزيت با كمك نور سخت مي شود.

سخن آخر

ما امروز در اين مقاله سعي كرديم تا همه كاربرد هاي مهم كامپوزيت دندان را براي شما بگوييم تا بتوانيد بهترين تصميم را براي سلامت خود بگيريد و پشيمان نشويد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۴:۵۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :