جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

با كاربرد هاي كامپوزيت دندان بيشتر آشنا شويد

كامپوزيت يكي از پركاربرد ترين روش هاي ترميم و زيبا سازي طرح لبخند است كه امروزه ميليون ها نفر در سراسر دنيا در حال استفاده از آن هستند. ما امروز در اين مطلب سعي داريم تا شما عزيزان را با ونير كامپوزيت و  كاربرد هاي آن بيشتر آشنا كنيم و اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه در اختيار شما قرار دهيم. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

ونير چيست؟

قبل از اينكه بخواهيم وارد مبحث ونير كامپوزيت شويم، ابتدا لازم است كه با ونير دندان آشنا شويد. ونير يك پوسته نازك و معمولا همرنگ دندان است كه جهت زيبايي بهتر دندان ها و پنهان كردن مشكلات و عيوب ظاهري آن ها، به سطح جلوي دندان متصل مي شوند. برخلاف تصور برخي از افراد، ونيرها روكش دندان نيستند و با روكش فرق دارند. چندين نوع ونير دندان وجود دارد كه دو نمونه مشهور از آن ها، ونير كامپوزيت و لمينت دندان است. در اين مقاله درباره نوع اول مطالبي خواهيد خواند.

ونير كامپوزيت

همانطور كه گفته شد، كامپوزيت ونير يا (composite veneers) نوعي ونير است. در اصل اين ونيرها، پوسته ها و لايه هاي بسيار نازك ساخته شده از رزين كامپوزيت هستند كه به سطح جلوي دندان ها متصل مي شوند. بنابراين نامگذاري آن ها مستقيما اشاره به جنسشان و ماده اي كه از آن ساخته مي شود دارد.

كاربرد هاي ونير كامپوزيت

از اين ونيرها براي اصطلاح طرح لبخند يا طراحي آن و به منظور برطرف كردن موارد زير استفاده مي‌شود:

  1. دندان شكسته
  2. دندان لب پر شده
  3. كج بودن دندان
  4. تغيير رنگ دائمي دندان ها
  5. لكه هاي روي دندان
  6. وجود فاصله بين دندان ها
  7. كوتاه يا بلند بودن يك يا چند دندان
  8. دندان ترك خورده

درمان ارتودنسي دندان جداي از برطرف كردن مشكلات ساختاري و شلوغي دندان ها و فك، برخي از موارد بالا را برطرف كند. براي مثال بستن فاصله بين دندان، كج بودن دندان ها و كوتاه يا بلند بودن آن ها به راحتي با ارتودنسي قابل اصلاح هستند. و براي برطرف كردن آن ها اگر برايتان مقدور است به جاي متخصص ترميمي و زيبايي به يك متخصص ارتودنسي خوب مراجعه كنيد. اما تغيير رنگ، ترميم شكستگي، لب پر شدگي، لكه روي دندان و … با ارتودنسي قابل ترميم نيست.

اگر زمان كافي براي بهبود طرح لبخند خود نداريد و مي خواهيد خيلي سريع مشكلات ظاهري دندان هايتان را برطرف كنيد، پيشنهاد دندانپزشكان ترميمي و زيبايي دندان استفاده از ونير كامپوزيت مستقيم است.

در روش مستقيم، مواد مستقيما به دندان ها متصل مي شود و سپس مواد شكل داده ميشوند تا مشابه دندان واقعي به نظر برسند. اما در روش ونير كامپوزيت غير مستقيم، متخصص، يا ونير را در مطب و خارج از دهان بيمار مي سازد، يا دستور ساخت آن را به يك لابراتوار در بيرون از مطب مي دهد. هزينه اين ونيرها نسبت به نمونه مستقيم بيشتر است، ماندگاري بالاتري دارند و از همه مهمتر در برابر سايش مقاوت بالايي دارند.

سخن آخر

ما امروز در اين مطلب سعي كرديم تا اطلاعات بسيار مفيدي را درمورد كاربرد هاي كامپوزيت دندان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و به شما بگوييم براي ترميم و زيبا سازي طرح لبخند مي‌توانيد از كامپوزيت دندان استفاده كنيد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۸:۰۸ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :