جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مراحل ارتودنسي نامرئي چگونه است؟

ارتودنسي شفاف يا نامرئي  ابزاري است كه همان نتيجه ارتودنسي فلزي قديمي را به دست مي دهد اما از معايب ارتودنسي سيمي ديگر خبري نيست. ارتودنسي نامرئي در دهان جلب توجه نمي كند و الاينر (تراز كننده)ها را مي توانيد به هنگام خوردن و آشاميدن و همچنين مسواك زدن درآوريد. در حالي كه حتي خوردن بعضي اقلام در طول دوره درمان با ارتودنسي فلزي ممنوع است. در ارتودنسي نامرئي هيچ سيم يا براكتي وجود ندارد كه باعث التهاب لثه ها يا گونه شود.

تمايل داريد با عملكرد ارتودنسي نامرئي بيشتر آشنا شويد؟ در ادامه مراحل ارتودنسي نامرئي را از ابتدا تا رسيدن به نتيجه دلخواه توضيح مي دهيم.

1.    مشاوره رايگان

قبل از آنكه تصميم نهايي را درمورد روش درمان پزشكتان بگيريد، بايد با يك متخصص ارتودنسي جلسه مشاوره رايگان بگذاريد (نه يك دندانپزشك). متخصصي كه انتخاب مي كنيد بايد دانش و تجربه كافي در زمينه ارتودنسي نامرئي و الاينرهاي شفاف را داشته باشد. اين انتخاب شما علاوه بر برنامه درماني و نتيجه نهايي، روي برنامه هاي ماليتان هم تاثير خواهد داشت. پس برگزيدن بهترين متخصص ارتودنسي از چند لحاظ اهميت دارد.

اگر متخصص تشخيص دهد كه اينويزيلاين گزينه مناسبي براي مرتب كردن دندان هاي شما نيست، علي رغم علاقه تان به استفاده از الاينرهاي شفاف بايد از روش و ابزار ديگري كمك بگيريد. زيرا ارتودنسي نامرئي نمي تواند كاري براي ناهنجاري هاي شديد دندان و فك انجام دهد.

2.    چيدن برنامه درماني

بعد از آنكه پزشكتان تشخيص داد كانديداي مناسبي براي ارتودنسي نامرئي هستيد، از دندان ها عكسبرداري و قالبگيري مي شود. پزشك عكس و قالب را به لابراتوار سازنده اينويزيلاين مي فرستد و توضيح مي دهد كه دندان ها در چه جهتي و به چه ميزان بايد حركت كنند. تكنسين لابراتوار اطلاعات را در كامپيوتر وارد و تصويري سه بعدي از دندان هاي شما ايجاد مي كند. مدل رايانه اي به دست آمده تعيين كننده نوع حركت دندان ها خواهد بود. اگر پزشك از مدل ايجاد شده راضي باشد، اجازه ساخت آن را مي دهد.

توجه داشته باشيد كه قرار نيست همه دندان ها به يكباره تراز و مرتب شوند. متخصص ارتودنسي ابتدا براي تعدادي از آنها برنامه ريزي مي كند و بعد از صاف شدن شان به سراغ باقي دندان ها مي رود. درمان ارتودنسي با الاينرهاي شفاف براي بزرگسالان حدود يك سال و براي كودكان به اندازه دوره درمان با ارتودنسي فلزي به طول مي انجامد.

3.    ساخت الاينرهاي شفاف

حدود يك ماه بايد منتظر باشيد تا الاينرها ساخته شده و به دستتان برسد.

4.    گذاشتن الاينرها روي دندان

پس از آنكه الاينرها آماده شدند، با شما تماس مي گيرند تا به مطب برويد. اولين بار پزشك آنها را روي دندان هايتان مي گذارد و به شما آموزش مي دهد كه چگونه الاينرها را روي دندان ها قرار دهيد و برداريد. هر الاينر به مدت دو هفته استفاده مي شود و با پيشرفت درمان، الاينرهاي جديدي را متناسب با موقعيت جديد دندان ها تحويل مي گيريد.

به هنگام خوردن، آشاميدن و مسواك زدن مي توانيد الاينرها را برداريد اما از طرفي بايد تقريبا 22 ساعت از شبانه روز آنها را بر روي دندان ها نگه داريد. در غير اينصورت، دندان ها طبق برنامه حركت نكرده و پيشرفتي مشاهده نخواهيد كرد. به علاوه الاينرهاي جديد متناسب دندان ها نخواهند بود.

5.    اصلاح نهايي

بعد از آنكه آخرين الاينرها را به مدت دو هفته استفاده كرديد، ممكن است هنوز تعدادي از دندان ها به اصلاح موقعيت جزئي نياز داشته باشند. اين امر كاملا طبيعي است و نبايد نگران آن باشيد. براي اصلاح نهايي شايد دوباره مجبور به استفاده از ارتودنسي نامرئي شويد و يا پزشك روش ديگري را به كار بگيرد. اصلاح نهايي ممكن است يك ماه طول بكشد و يا شايد كمتر از آن. دندان هاي بسياري از بيماران بعد از اتمام دوره درمان نياز به اصلاح دارد و براي آن هزينه اضافي پرداخت نخواهيد كرد.

 

6.    ثابت نگه داشتن لبخند زيبا

پس از تكميل دوره درمان، بايد از ريتينر يا نگه دارنده استفاده كنيد تا به استخوان فك اين فرصت را بدهيد موقعيت جديد دندان ها را سفت و مستحكم كند. ريتينر به لحاظ ظاهر شبيه به اينويزيلاين است اما ضخامت و دوام بيشتري دارد. لازم نيست ريتينر را هر دو هفته عوض كنيد. در ماه هاي اول بعد از اتمام درمان بايد هر روز  از ريتينر استفاده نماييد اما پس از آن چند ساعت استفاده در هفته كافي است. چرا كه دندان هايتان تا هميشه در حال حركت خواهند بود.

بيشتر بخواندي : هزينه ارتودنسي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۵۵:۰۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :