جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

هر آنچه كه ما بايد درمورد اينله و انله بدانيم

اينله و انله يكي از بروز ترين روش هاي ترميم دندان است كه امروزه در بسياري از كلينيك هاي دندانپزشكي، اين روش ترميمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ما امروز در اين مطلب قصد داريم تا اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و به شما بگوييم كه چگونه دندان ها با اين روش ترميم مي‌شوند. لطفا تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد.

انله چيست؟

انله يا (Onlays) نيز به صورت مشابه يك درمان ترميمي است كه براي درمان پوسيدگي گسترده دندان هاي خلفي (آسياب)  كابرد دارد. با اينكه اينله و انله با هم شباهت هاي زيادي دارند اما كاربرد انله وسيع تر و بيشتر از اينله دندان است.

اگر با كمك اينله بتوانيم فقط وسط سطوح جونده دندان آسياب را ترميم كنيم، با انله دندان مي توان دندان هايي كه هم وسطشان پوسيده شده و پوسيدگي يك يا بيش از 1 لبه دندان را درگير كرده ترميم كرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر درمورد تغذيه بعد از ايمپلنت دنداني اينجا كليك كنيد.

اينله چيست؟

دندان‌هاي خلفي ما كه به آن‌ها دندان آسياب يا آسيا هم گفته مي‌شود درشت‌تر و بزرگ‌تر از دندان‌هاي قدامي و جلويي هستند. به همين دليل سطوح جونده نسبتاً وسيع‌تر و بزرگ‌تري دارند. سطوح جونده اين دندان‌ها، معمولاً شيارهاي ريز و بعضاً عمقي دارند.

اگر پلاك و جرم دندان‌ها با كمك جرمگيري دندان برداشته نشود نيز، پوسيدگي دنداني ايجاد مي‌شود. همانطور كه گفته شد، چنانچه پوسيدگي جزئي باشد، دندان آسيب ديده با آمالگام و كامپوزيت و به روش معمولي ترميم مي شود. اما اگر پوسيدگي وسيع بوده و مركز دندان آسياب را درگير كرده باشد (به طوري كه با روش معمولي نتوان آن را پر كرد) از اينله (Inlay) دندان كمك مي گيريم.

بنابراين اينله دندان يك روش ترميم براي دندان‌هاي خلفي است. به اين صورت كه اگر يكي از دندان‌هاي خلفي در مركز سطوح جونده خود دچار پوسيدگي شديد و وسطع شده باشد (به طوري كه هنوز لبه‌هاي دنداني درگير نشده باشند) از اينله دندان براي ترميم آن استفاده مي‌شود.

همچنين درمورد هاليتوزيس بيشتر بدانيد.

روند درماني اينله و انله

برخلاف پر كردن دندان كه معمولا تنها به يك جلسه نياز داريد، اينله و انله دندان درمان هايي هستند كه بيش از 1 جلسه طول مي كشند. دليلش اين كه پر كردن دندان به روش مرسوم معمولا مستقيم است يعني تمام مراحلش در كلينيك و توسط دندانپزشك انجام مي شود اما دو درمان مد نظر ما  ترميم هاي غير مستقيم دندانپزشكي به شمار مي آيند.

ترميم غير مستقيم به اين معناست كه مواد پر كننده دنداني در لابراتوار ساخته مي شوند و دندانپزشك در مطب خودش تنها آن ها را متصل مي كند.

در هر صورت مراحل ترميم غير مستقيم اينله و انله عبارتند از:

  1. مراجعه به كلينيك دندانپزشكي
  2. مشخص كردن ميزان پوسيدگي دندان خلفي
  3. برداشتن پوسيدگي و تميز كردن آن
  4. گرفتن قالب از دنداني كه پوسيدگي از آن برداشته شده
  5. فرستادن قالب به لابراتوار
  6. ساخته شدن اينله يا انله متناسب با قالب دريافتي
  7. ارسال ترميم هاي به مطب دندانپزشك
  8. تميز كردن جاي اينله يا انله و نصب آن 

سخن آخر

ما امروز در اين مطلب خواستيم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه اينله و انله كه يكي از بهترين روش هاي ترميمي دندان به شمار مي‌رود را در اختيار شما عزيزان قرار دهيم. اگر قصد كسب اطلاعات بيشتر درمورد ساير روش هاي ترميمي را داريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا مطالب سايت هاي دندانپزشكي را مطالعه كنيد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۸:۰۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :