جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

تاثيرات مخرب دخانيات بر روي ارتودنسي

همه ما مي‌دانيم كه دخانيات و مصرف آن ها چه تاثيرات بد و خربي را مي‌تواند به دندان هاي ما وارد كند. ما امروز اينجاييم تا درمورد تاثير دخانيات بر روي ارتودنسي با شما عزيزان بيشتر صحبت كنيم و همه چيز را در اين زمينه به شما بگوييم و اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه در اختيار شما عزيزان قرار دهيم. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

اختلال در عملكرد دستگاه هاي ارتودنسي با مصرف سيگار

بافت دندان، لثه و استخوان ها براي تأثيرگذاري بريس ها و دستگاه هاي ارتودنسي بايد از باكتري هاي بيماري زا عاري باشند. دخانيات تعداد باكتري ها و ميزان فعاليت آن ها در داخل دهان و روي دندان ها را افزايش خواهد داد. اين به نوبه خود خطر ابتلا به بيماري لثه را افزايش مي دهد.

بيماري لثه، نوعي بيماري بافت نرم است كه ابتدا باعث عفونت لثه و دندان و در نهايت باعث از بين رفتن دندان و استخوان نگهدارنده آن مي شود. هرگونه تغييرات اين چنيني در داخل دهان باعث مي شود كه دستگاه هاي ارتودنسي نتوانند دندان ها را به خوبي حركت داده و جابجا كنند.

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان مي كنند كه سيگار كشيدن مي تواند بر عملكرد درمان هاي ارتودنسي تأثير منفي بگذارد. محتواي نيكوتين در توتون و تنباكو ممكن است باعث ايجاد لكه بر روي براكت ها و ساير دستگاه هاي ارتودنسي شود. اين امر به خصوص براي افرادي كه پلاك ارتودنسي نامرئي و يا ارتودنسي سراميكي دارند ناخوشايند است.

زيرا ظاهر لبخندشان حين درمان تحت تاثير قرار مي گيرد. در بدترين موارد ، سيگار كشيدن حتي مي تواند از توانايي دستگاه هاي ارتودنسي جهت حركت دادن و صاف كردن دندان ها جلوگيري كند. بنابراين دو تاثير عمده و اصلي سيگار بر ارتودنسي، اول جنبه زيبايي است و دوم جنبه اختلال در روند درمان است.

بيماري هاي متابوليك استخوان

هورمون هاي سيستميك مانند استروژن، آندروژن و كلسي تونين با افزايش محتواي مواد معدني استخوان، توده استخوان و كاهش در نرخ جذب استخوان در ارتباط هستند. در نتيجه آنها مي توانند حركات ارتودنسي را به تاخير بياندازند. در مقابل، هورمون هاي تيروئيد و كورتيكواستروئيدها ممكن است حركت ارتودنسي را سريع تر كنند و طول درمان ارتودنسي را كاهش دهند.

داروهاي ضد التهابي استروئيدي كه به منظور كاهش تحليل استخوان تجويز مي شوند ممكن است در طولاني مدت بر حركات ارتودنسي اثر بگذارند. آنها مي توانند پاسخ استخوان به فشار وارده را به تاخير بيندازند. يا مدت زمان انجام ارتودنسي را طولاني تر كنند. خلاصه كه اثر داروها بر درمان ارتودنسي نبايد ناديده گرفته شود.

سخن آخر

ما امروز در اين مطلب سعي بر اين داشتيم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه ارتودنسي دندان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و به شما بگوييم كه مصرف دخانيات چه تاثيراتي مي‌تواند بر روي ارتودنسي دندان داشته باشد. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد تا اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه در اختيار شما عزيزان قرار دهيم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۹:۱۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :