جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي يا كامپوزيت، كدام يك براي من بهتر است؟

ما امروز در اين مطلب سعي داريم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه كامپوزيت دندان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و به شما بگوييم كه در برخي مواقع ارتودنسي بهتر است يا كامپوزيت؟ با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

دندان هايي كه بايد ارتودنسي شوند

عموم مردم بر اين باورند كه فقط دندان هاي نامرتب نيازمند ارتودنسي هستند. اين تصور تا حدودي درست است؛ اما لازم است بدانيد كه تنها اين عارضه نيازمند ارتودنسي نيست. در برخي موارد، دندانپزشك با بررسي الگوي رشد فك و مقايسه آن با الگوهاي طبيعي نياز به ارتودنسي را تشخيص مي دهد. اين موضوع بيشتر در مورد كودكان صدق مي كند.در افراد بزرگسال نياز به ارتودنسي با بررسي چند الگوي دنداني تشخيص داده مي شود. كيس ارتودنسي نامي است كه به افراد داراي اين الگوها اطلاق مي شود.اين الگوها عبارتند از:

در برخي افراد كوچك بودن فك پايين باعث بيرون زدگي و خميدگي خاص دندان هاي فك بالا مي شود. از ديگر دلايل مي توان به جويدن شست و خوردن بيش از حد پستانك در كودكي اشاره نمود. اين كيس ها به طور قطع نيازمند ارتودنسي هستند.

همه چيز را در زمينه ونير كامپوزيت دنداني بدانيد.

در برخي افراد با بستن دهان، دندان هاي فك بالا دندان هاي فك پايين را مي پوشانند. به اين حالت اوربايت گفته مي شود و در موارد شديد، دندان هاي پايين با سقف دهان برخورد دارند.

فاصله ي بيش از حد بين دو دندان جلويي در رديف بالا باعث ناهماهنگي خط مياني دندان هاي جلويي فك بالا با فك پايين مي شود. براي درمان اين مشكل درمان ارتودنسي توصيه مي شود؛ اما برخي بزرگسالان از لمينت استفاده مي كنند. لمينت در اين مورد در صورتي كه دندان هاي اصلي تراشيده نشوند ضرري ندارد.

در اين عارضه در هنگام قرارگيري دندان هاي فك بالا و پايين فضايي خالي بين دو رديف وجود دارد. يكي از علل ايجاد اين عارضه جويدن انگشت شست است و بيشتر در دندان هاي جلويي ديده مي شود؛ اما در برخي موارد در دندان هاي كناري نيز وجود خواهد داشت.

شايعترين عوارض دنداني در جهان، فاصله زياد و شلوغي يا روي هم رفتگي دندان ها است. اين عوارض باعث افزايش مشكلات و بيماري هاي لثه مي شوند. دليل اصلي اين عوارض، كوچك بودن فك ها يا كوچكي دندان ها است. در دوران كودكي، شلوغي دندان ها مي تواند از درآمدن و رشد دندان هاي دائمي جلوگيري نمايد. بنابراين، بهترين راه براي درمان اين عارضه تشخيص به موقع در دوران كودكي پيش از حاد شدن مشكل است.

ارتودنسي يا كامپوزيت

درمان ارتودنسي به طور معمول بين ۱ تا ۴ سال طول مي كشد. البته با روش هاي جديد مدت زمان اين درمان به ۸ ماه كاهش يافته است. زمان كوتاه روش لمينت يكي از اصلي ترين دلايل افراد براي استفاده از آن به جاي ارتودنسي است.حال اين سؤال مطرح مي شود كه براي درمان اختلالات دنداني كدام يك از اين دو روش بهتر است؟براي پاسخ به اين سؤال بايد سه فاكتور در نظر گرفته شوند.

سخن نهايي

ما امروز در اين مطلب سعي بر اين داريم تا اطلاعات بسيار جامع و خوبي را در زمينه ارتودنسي دندان و كامپوزيت و تفاوت اين دو در اختيار شما عزيزان قرار دهيم. اميدورايم اين مطلب براي شما عزيزان مفيد بوده باشد و از آن استفاده كرده باشيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۱:۵۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :