جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

عمر لاستيك خودرو شما چقدر است؟

در اين مقاله با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات هيونداي و كيا همراه باشيد تا با زمان تعويض لاستيك خودرو خود و به طور كلي عمر لاستيك خودرو آشنا شويد.

لاستيك خودرو بايد پس از دوره شش ساله بررسي فني شود و در صورت داشتن ايراد تعويض شوند. همچنين پس از دوره‌اي ده ساله بدون بررسي تعويض گردند.

لاستيك خودرو با گذشت زمان و مجاورت عواملي مانند گرما، اكسيداسيون، رطوبت و عوامل خارجي مانند رانندگي و نگهداري رينگ‌ها فرسوده مي‌شوند. البته مي‌توانيد با خريد تاير مناسب خودرو خود، اين چرخه را اندكي به تعويق بيندازيد اما به طور كلي پس از مدت زمان گفته شده لاستيك‌ها نياز به تعويض دارند.

درصد عمر لاستيك خودرو

تعيين درصد براي لاستيك خودرو، در واقع روشي براي تشخيص ميزان كاركرد لاستيك مي‌باشد.

به همين ترتيب، هر چه ميزان درصدي كه براي عمر لاستيك خودرو عنوان مي‌شود كمتر شود، ميزان كاركرد لاستيك افزايش يافته و از عمر مفيد آن كاهش مي‌يابد.

درصد لاستيك خودرو معمولا بر اساس اندازه ارتفاع يا اندازه آج لاستيك سنجيده مي‌شود.

هر لاستيك، بسته به نوع و برند سازنده آن، يك ارتفاع مشخص آج دارد كه پس از استفاده از لاستيك، به تدريج از اين ارتفاع كاسته مي‌شود. آج لاستيك در واقع همان شيارهاي مختلف و متقاطع در سطح بيروني لاستيك مي‌باشد كه بيشترين سطح تماس را با زمين دارد.

آج لاستيك نقش مهمي در سواري خودرو و رانندگي در شرايط مختلف آب و هوايي ايفا مي‌كند و بسيار مهم است.

لاستيك‌هاي با درصد بالاي ۳۰ درصد همچنان قابليت استفاده در شرايط مختلف را دارند و مي‌توان از آنان استفاده نمود. اما لاستيك‌هاي زير ۳۰ درصد بايد نهايت احتياط را هنگام رانندگي با آنها داشت و در اسرع وقت نسبت به تعويض لاستيك‌ها اقدام نمود.

بيشتر بدانيد: راهنماي خريد واتر پمپ آوانته

نحوه تشخيص عمر لاستيك خودرو

تشخيص زمان توليد لاستيك به راحتي توسط خواندن شماره شناسايي تاير (Tire Identification Number) يا همان شماره سريال آن امكان‌پذير است.

طبق اداره ملي امنيت حمل و نقل بزرگراه‌ها (NHTSA) و وزارت ترابري ايالات متحده (DOT) شماره شناسايي لاستيك بايد تركيبي با مشخصات زير باشد:

اول بايد سه حرف DOT باشد، سپس به دنبال آن ده، يازده يا دوازده حرف و/ يا شماره‌هايي كه مشخص‌كننده مكان ساخت، سايز و كد سازنده لاستيك هستند به همراه هفته و سال ساخت لاستيك.

لاستيك‌هاي ساخته شده از سال 2000 به بعد هفته و تاريخ ساخت لاستيك توسط 4 رقم آخر شماره شناسايي تاير مشخص مي‌شود بدين ترتيب كه 2 رقم اول اين 4 رقم نشان‌دهنده هفته و 2 رقم بعدي آن نمايانگر سال ساخت است.

بيشتر بدانيد : راهنماي خريد قطعات كيا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۵:۵۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :