جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

سنسور موقعيت دريچه گاز خودرو

سنسور موقعيت دريچه گاز (TPS) وظيفه دارد كه درصد باز بودن دريچه گاز را اندازه‌گيري كرده و به واحد كنترل الكترونيكي (ECU) ارسال كند و ECU نيز بر اساس اطلاعات دريافتي از اين سنسور، مقدار پاشش سوخت را نسبت به مقدار باز بودن دريچه گاز (مقدار هواي ورودي به موتور) تغيير مي دهد. براي كسب از اطلاعات بيشتر در مورد اين قطعه در خئدرو خود با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات كيا و هيونداي همراه باشيد.

سنسور TPS در واقع يك مقاومت متغير است كه با باز شدن دريچه گاز مقاومتش تغيير مي كند. با اطلاع دادن به ECU درباره باز شدن دريچه گاز، ECU مي تواند به منظور حفظ نسبت مخلوط بنزين و هوا سوخت را غني كند. تنظيم اوليه سنسور TPS بسيار مهم است زيرا سيگنال ولتاژي كه ECU از آن دريافت مي‌كند موقعيت دقيق دريچه گاز را به آن گزارش مي كند.

بنابراين تنظيم اوليه بايد تا حد امكان به مشخصات كارخانه (در دفترچه خودرو) نزديك باشد. اين تنظيم با استفاده از اهم متر ديجيتال و خواندن ولتاژ سنسور انجام مي شود.

در خودروهايي كه دريچه گاز برقي دارند يك موتور برقي كوچك براي فعال كردن آن استفاده مي شود كه اطلاعاتش را از سنسورهاي موقعيت روي پدال گاز مي گيرد. وقتي پدال گاز فشرده شود مقاومت برقي پتانسيومتر داخل سنسورهاي پدال تغيير مي كند. واحد كنترل متوجه اين تغيير در موقعيت شده و بر اساس آن به دريچه گاز فرمان باز شدن را صادر مي كند.

يك جفت سنسور موقعيت روي شافت دريچه گاز متوجه تغيير موقعيت دريچه گاز شده و در واكنش به آن سيگنال هايي به واحد كنترل مي فرستند تا اينكه واحد كنترل موقعيت دقيق دريچه گاز را بداند و همه چيز به درستي كار كند.

بيشتر بدانيد: راهنماي خريد اويل پمپ هيونداي

عملكرد سنسور موقعيت دريچه گاز

قبل از اينكه بخواهيم بيشتر راجع به عملكرد اين سنسور بدانيم، بهتر است اجزاي اصلي آن را بشناسيم.

سنسور دريچه گاز شامل ۳ پين مختلف است:

پين ۱: مثبت ۵ ولت

پين ۲: سيگنال

پين ۳: اتصال منفي

زماني كه راننده سوئيچ را باز مي‌كند اطلاعاتي از پين ۱ يعني پين مثبت ۵ ولت و پين اتصال منفي براي سنسور ارسال مي‌گردد. هنگامي‌كه خودرو روشن است و راننده پاي خود را روي پدال گذاشته و گاز مي‌دهد، مقاومت متغير، ميزان باز شدن دريچه گاز توسط پولكي را به ولتاژ تبديل مي‌كند. اين ولتاژ توسط پين ۲ براي كامپيوتر خودرو ارسال مي‌گردد.

سنسور دريچه گاز در مصرف سوخت تأثيرگذار است. هنگامي‌كه راننده به خودرو گاز مي‌دهد وضعيت باز و بسته بودن، ولتاژ و زاويه سنسور تغيير مي‌كند. در اين شرايط كامپيوتر مقدار هواي ورودي به منيفولد را توسط سنسور مپ (سنسور فشار و دماي هواي ورودي) اندازه‌گيري كرده و ميزان پاشش بنزين را تنظيم مي‌كند.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد لوازم يدكي خودرو خود و هم چنين خريد اينترنتي قطعات كيا و هيونداي اينجا كليك كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۹:۱۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :