جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

عوارض جانبي آسپارتام؛ شيرين كننده مصنوعي پرخطر

آسپارتام نوعي شيرين كننده مصنوعي  كم كالري مثل سوربيتول  است و يكي از محبوب ترين جايگزين هاي قند در غذاها و نوشيدني هاي كم كالري از جمله نوشابه هاي رژيمي محسوب مي شود. آسپارتام همچنين در برخي دارو ها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

با وجود استفاده و محبوبيت گسترده آن، در سال هاي اخير بحث و بررسي هايي مبني بر اين كه آسپارتام داراي عوارض نامطلوبي است يا خير، صورت گرفته است. كه در اين مقاله از جهان شيمي قصد داريم به آن بپردازيم

آسپارتام چقدر ايمن است؟

در سال 2013 اتحاديه اروپا مبني بر ايمني مواد غذايي و اثرات آسپارتام صد ها مطالعه انجام داد و نتيجه چنين بود كه آسپارتام براي انسان بي خطر بوده و ميزان مصرف روزانه قابل قبول آن 40 ميلي گرم نسبت به هر كيلوگرم از وزن بدن است.

سازمان غذا و دارو نيز مقدار مصرف را 10 ميلي گرم بيشتر از اتحايه اروپا در نظر گرفته است اما با اين حال مقادير تعيين شده به مراتب بيشتر از چيزي است كه اكثر مردم در حالت عادي در يك روز مصرف مي كنند.

بيشتر بدانيد:

تاثيرات آسپارتام بر وزن:

آسپارتام مشابه قند در هر گرم حاوي 4 كالري است اما با اين وجود حدود 200 برابر شيرين تر از قند است. اين بدان معناست كه فقط مقدار كمي آسپارتام براي شيرين كردن غذا ها و نوشيدني ها كافي است. به همين دليل مردم اغلب از آن در رژيم هاي كاهش وزن خود استفاده مي كنند.

در مقابل، براساس بررسي جديد ترين تحقيق در سال 2017، هيچ مدركي مبني بر اين كه شيرين كننده هاي كم كالري آسپارتام، سوكرالوز و استويوسيد بر وزن بدن تاثير دارند وجود ندارد.

برخي از مطالعات شركت كنندگاني را طي چندين سال تحت نظر داشتند و ارتباطي بين افزايش وزن بدن و دور كمر، با مصرف منظم اين شيرين كننده ها مشاهده كردند.

تاثيرات آسپارتام بر اشتها:

سوال رايجي كه شما كاربران از بخش سلامت نمناك داشتيد در مورد تاثيرات آسپارتام بر اشتها و افزايش وزن بود؛ يكي از راه هايي كه آسپارتام و ساير شيرين كننده هاي غير مغذي ممكن است بر وزن بدن تاثير بگذارند اين است كه سبب اشتهاي زياد فرد شده بنابراين او را مجبور به مصرف بيشتر مواد غذايي مي كند.

تاثيرات آسپارتام بر متابوليسم:

مطابق بررسي سال 2013، همان روشي كه باعث اختلال در كنترل اشتها مي شود مي تواند شخص را در معرض برخي از بيماري هاي متابوليكي مانند ديابت نوع 2 قرار دهد. از آن جا كه بدن ديگر در پاسخ به مزه هاي شيرين انتظار دريافت كالري ندارد، طبق اين ديدگاه ممكن است مجهز به مقابله با قندهاي رژيم غذايي هنگام ورود به روده باشد.

اگر قصد داريم با آسپارتام اين شيرين كننده مصنوعي به صورت كامل آشنا شويد اينجا كليك كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۹:۱۰ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :