جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آيا چاقي ارثي است؟ تاثير ژنتيك بر چاقي چقدر است؟

آيا ژنتيك مي تواند باعث چاقي شود؟

پاسخ كوتاه “بله” است. چاقي ارثي يا چاقي ژنتيكي واقعيت دارد. در واقع تحقيقات انجام شده در اين خصوص نشان مي دهد كه تفاوت در ژن هاي شما مي تواند منجر به مشكلات وزن (شامل اضافه وزن و چاقي) شود.

بنابراين اگر يكي از والدين شما چاق هستند (شاخص توده بدني يا BMI برابر با ۳۰ و بالاي ۳۰ دارند)، به احتمال زياد شما نيز چاق خواهيد شد. زير استعداد چاقي در ژن هاي شما تعريف شده است. اما اين بدان معنا نيست كه تا آخر عمر چاق مي مانيد و ژنتيك اجازه لاغر شدن به شما نمي دهد.

(جهت محاسبه شاخص توده بدني خود اينجا كليك كنيد. )

شما مي توانيد با روش هاي مختلفي از ورزش و دريافت رژيم لاغري گرفته تا در آخرين مرحله با كمك عمل جراحي لاغري ( عمل اسليو معده ، باي پس معده ، عمل ساسي معده و... بلاخره وزن كم كنيد و از شر چاقي خلاص شويد.

آيا چيزي به نام ژن چاقي وجود دارد كه باعث چاقي ارثي مي شود؟

اينكه برخي از افراد استعداد چاقي دارند مربوط به ژن ها مي شود. يعني  ژن ها مي توانند باعث تغييراتي در بدن شوند كه در نهايت موجبات اضافه وزن و چاقي را فراهم مي كنند.

ژن ها چطور باعث چاقي ارثي مي شوند؟

همچنين ده ها ژن مانند FTO وجود دارند كه به نوعي با تغييرات وزني و مشخصا چاقي مرتبط هستند. بعنوان مثال، بعضي از آنها باعث مي شود كه افراد به طور طبيعي بيشتر چربي ذخيره كنند. بنابراين چاقي ارثي را مي توان تا حدي ببا وجود تغييرات در اين ژن ها توجيه كرد.

وجود اين ژن و ساير ژن هاي مرتبط با چاقي مي تواند باعث بروز موارد زير شود:

·         افزايش سطح گرسنگي

·         افزايش مصرف كالري

·         كاهش ميزان سري

·         كاهش كنترل غذا خوردن

·         افزايش تمايل به كم تحركي

·         افزايش تمايل به ذخيره چربي بدن

آيا ژن چاقي به تنهايي مي تواند باعث چاق شدن افراد شود؟

چاقي يك بيماري بسيار پيچيده است و عوامل زيادي مي توانند در ايجاد آن نقش داشته باشند. اين يعني ژنتيك تنها عامل چاقي نيست و به تنها نمي تواند باعث افزايش وزن زياد شود. در عوض ژنتيك همراه با عواملي مانند سبك زندگي و رفتار و محيط دست در دست هم باعث چاقي مي شوند.

رابطه بين چاقي مفرط (شديد) و ژنتيك چست؟

نقص هاي نادر تك ژني باعث چاقي شديد از اوايل كودكي مي شود و با گرسنگي بسيار بالا همراه است. افرادي كه قبل از ۲ سالگي به چاقي شديد مبتلا شده اند بايد در مورد غربالگري با يك متخصص لاغري در خصوص موارد زير صحبت كنند:

·         كمبود لپتين

·         كمبود POMC

·         كمبود MC4R 

 

بيشتر بخوانيد : متخصص جراحي لاغري كيست؟ 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۰:۰۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :