جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

علت حساسيت و درد دندان پر شده چيست؟

پركردن دندان يك روش معمول براي درمان و ترميم پوسيدگي دندان يا حفرات آن است. در طي فرآيند پر كردن، يك دندانپزشك ترميمي خوب  يا عمومي اين پوسيدگي ها را برداشته و حفرات دنداني را با ماده اي مانند آمالگام يا كامپوزيت پر مي كند. گرچه اين يك پروسه ساده و معمول است، اما پس از آن بسياري از افراد با حساسيت دندان و همچنين درد روبرو مي شوند. در اكثر موارد، حساسيت و درد دندان پر شده بسته به علت آن به خودي خود طي چند روز يا چند هفته از بين مي رود. درباره علت و تسكين درد و حساسيت دندان بعد از پر شدن در ادامه مطالبي براي شما آماده شده است.

طي فرآيند پر كردن دندان چه اتفاقي مي افتد؟

دندانپزشكان اغلب قبل از پر كردن دندان، اطراف دندان آسيب ديده را بي حس مي كنند. در نتيجه، احتمالاً در طي يكي دو ساعت بعد از فرآيند چيزي احساس نخواهيد كرد. بعد از آن بخش آسيب ديده يا دچار پوسيدگي دندان تراشيده ميشود و سپس با مواد پر كننده مانند كامپوزيت دندان ترميم مي شود. به محض از بين رفتن اثر بي حسي، ممكن است احساسات غيرمعمولي را در دهان خود مشاهده كنيد.

)  جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامو پوسيدگي دندان اينجا كليك كنيد.)

چه عواملي باعث حساسيت دندان بعد از پر شدن مي شود؟

چندين مورد مي تواند باعث حساسيت دندان بعد از پر شدن شود. اين عوامل به صورت خلاصه در ادامه توضيح داده شده اند.

پالپيت يا التهاب پالپ دندان (مغز دندان)

قبل از پر كردن حفرات دنداني، دندانپزشك با مته نازك و كوچك دندانپزشكي قسمت پوسيده دندان شما را بر مي دارد. در موارد نادر، خرارت ناشي از چرخش مته پالپ يا بافت نرم داخل ريشه دندان را دچار التهاب ميكند. پالپ بافت همبندي است كه مركز دندان هاي شما را تشكيل مي دهد.

تغيير در موقعيت دندان ها و بايت دهان

بعضي اوقات پر كردن دندان باعث مي شود كه دندان آسيب ديده بلندتر از دندانهاي ديگر باشد. اين موضوع باعث مي شود كه بسته شدن دهان به دليل فشار بيشتر بر روي دندان آسيب ديده دردناك باشد. در برخي موارد، گاز گرفتن و جويدن غذا مي تواند حتي باعث كنده شدن پركردگي دندان شود. بنابراين كنده شدن پر كردگي و تغيير موقيت بايت ميتواند علت درد دندان پر شده باشد.

برخورد پركردگي هاي ناهمجنس

ممكن است دو دندان پر شده در مجاورت هم يا روبروي هم (يكي در فك بالا و يكي در فك پايين) قرار كرفته باشند. اگر اين دو دندان از مواد مختلف و ناهم جنسي باشند با برحرود آن ها با هم حس ناخوشايندي مانند حساسيت و درد تجربه خواهيد كرد. همچنين اگر روكش دندان هاي مجاور يا بالا و پايين هم يكسان نباشد با همين مشكل مواجه خواهيد شد.( اگر قصد آشنايي با روكش هاي تمام سراميك دندان را داريد اينجا كليك كنيد.)

درد در بخش هاي ديگر دهان و دندان

همچنين احساس درد دندان پر شده بعد از ترميم ممكن است از ساير بخش هاي دهان يا از دندان هاي ديگر باشد. به اين دردها دردهاي ارجاعي گفته ميشود يعني منبع آن ها جاي ديگري است اما در جاي ديگري حس ميشوند.

واكنش آلرژيك

حساسيت بعد از پر كردن دندان مي تواند يك واكنش آلرژيك به مواد استفاده شده در پر كردن باشد. همچنين ممكن است در همان حوالي متوجه بثورات يا خارش شويد. اگر فكر مي كنيد ممكن است واكنش آلرژيك داشته باشيد با دندانپزشك خود تماس بگيريد. او مي تواند پر كردگي را با مواد ديگري جايگزين كند.

بيشتر بخوانيد: بليچينگ دندان

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۴:۰۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :