جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

مهم ترين موارد كاربردي اسيد استيك

موارد كاربردي زيادي از اسيد استيك در صنايع مختلف وجود دارد. بنابراين علاوه بر اين كه فقط به عنوان يك ماده نگهدارنده مواد غذايي (سركه) استفاده مي شود، از استيك اسيد در بسياري از صنايع نيز استفاده مي شود. برخي از موارد برتر و مهم در مصرف اسيد، شامل موارد زير است:

  • كاربردهاي صنعتي
  • موارد مصرف دارويي
  • كاربردهاي خانگي
  • صنايع غذايي

بيشتر بدانيد:

در ادامه درباره برخي از آن ها بحث خواهيم كرد:

۱-كاربردهاي صنعتي اسيد استيك

اسيد استيك در بسياري از فرآيندهاي صنعتي براي توليد تركيبات ضروري و جانبي (حلال و حل شونده) استفاده مي شود. اين اسيد اغلب به عنوان ماده شيميايي براي توليد تعدادي از تركيبات شيميايي مانند انيدريد استيك، استر، مونومر وينيل استات، سركه و بسياري از مواد پليمري ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين براي خالص سازي تركيبات آلي از آن ميتوان استفاده كرد؛ دليل آن هم اين است كه مي تواند به عنوان حلال براي تبلور مجدد مورد استفاده قرار گيرد.

۲-كاربردهاي پزشكي اسيد استيك

اسيد استيك كاربردهاي زيادي در زمينه پزشكي دارد. مهمترين كاربرد اين است كه مي توان آن را به عنوان يك ضد عفوني كننده در برابر سودوموناها، انتروكوك ها، استرپتوكوك ها، استافيلوكوك ها و …. استفاده كرد. همچنين در غربالگري سرطان دهانه رحم و براي درمان عفونت ها به كار مي رود. علاوه بر اين، از اسيد استيك به عنوان يك عامل “ليز گلبول هاي قرمز” قبل از بررسي گلبول هاي سفيد استفاده مي شود. گفته مي شود سركه نيز باعث كاهش غلظت بالاي قند خون مي شود.

۳-كاربردهاي اسيد استيك در صنايع غذايي

در صنايع غذايي، اسيد استيك بيشترين كاربرد را در فرآيند تهيه ترشيجات صنعتي و در بسياري از چاشني هايي مانند سس مايونز، خردل و كچاپ دارد. علاوه بر اين، سركه مي تواند با مواد قليايي مانند جوش شيرين واكنش دهد و هنگامي كه اين اتفاق مي افتد، به پف كردن ماده خوراكي كمك زيادي مي كند.

۴-موارد مصرف خانگي اسيد استيك

اسيد استيك كه يك محلول رقيق است به عنوان سركه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد. همانطور كه آشنا هستيد، سركه به طور گسترده اي براي تميز كردن، مايع كمكي شستشوي لباس، پخت و پز و بسياري از مصارف خانگي استفاده مي شود. كشاورزان معمولاً براي مقابله با رشد باكتريها و قارچها، اسيد استيك را روي سيلوي دام استفاده مي كنند.

**مجزا از اين كاربردها، از اسيد استيك براي توليد جوهرها و رنگ ها استفاده مي شود و از آن در تهيه عطر نيز استفاده مي شود. همچنين در ساخت صنايع لاستيك و پلاستيك نيز نقش دارد.

منبع: https://www.jahanshimi.com/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۱۶:۰۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :