جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

آشنايي كامل با ارتودنسي كامل و نكات آن

ارتودنسي در واقع يكي از شاخه‌هاي تخصصي دندانپزشكي است كه براي زيباتر شدن صورت و دندان ها و بهبود عملكرد آن ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كجي دندان‌ها، اوربايت و آندربايت (جلوتر بودن بيش از اندازه دندان‌هاي بالا يا پايين) كراس بايت، شلوغي دندان ها و اختلال هاي مربوط به فك از مشكلاتي است كه توسط متخصصان ارتودنسي درمان مي‌شود، در اين مقاله مراحل كامل ارتودنسي شرح داده مي شود.

شيوه تشخيص ارتودنسي

اگر دندانپزشك معمولا متوجه مشكلاتي در دندان يا فك شود كه نياز به مداخله دارد، احتمالا پرونده را به يك متخصص ارتودنسي ارجاع مي دهد. وي يك دندانپزشك است كه در تشخيص، پيشگيري و درمان ناهنجاري هاي دندان و صورت تخصص دارد. بيشتر مشكلات ترازبندي دندان ها به محض اينكه دندان هاي دائمي شروع به ترك لثه مي كنند (رويش) آشكار مي شود؛ اما ممكن است يك متخصص ارتودنسي قبل از قرار دادن بريس ها صبر كنيد تا دندان كافي روي دهد. در حالي كه استخوان هاي صورت آ نها هنوز در حال رشد است و دندان هايشان بيشتر به حركت در مي آيند، بيشتر بچه ها با دستگاه ارتودنسي بين 8 تا 14 سال مجهز شده اند.

ارتودنسي كامل

درمان‌هاي ارتودنسي را مي توان به درمان با دستگاه‌هاي ثابت و متحرك تقسيم كرد. دستگاه‌هاي ثابت دستگاه‌هايي هستند كه در طول درمان نيازي به خارج نمودن آن ها از دهان توسط بيمار وجود ندارد و اجزاي اصلي تشكيل‌دهندهٔ آن ها براكت و سيم مي‌باشد. براكت‌ها همان اجزاي كوچكي هستند كه توسط چسب خاصي به دندان چسبانده مي‌شوند، در بين مردم از اصطلاح سيم‌كشي يا سيم‌بستن دندان هم براي اشاره به اين عمل استفاده مي‌شود.

ارتودنسي كامل چند مرحله دارد؟

قبل از شروع لازم است بدانيد كه اين مراحل بسته به هدف درمان، مي توانند كمي با هم متفاوت باشند؛ بنابراين نوع مراحل ارتودنسي دندان را مي توان با در نظر گرفتن خواسته مراجعين كمي با هم تفاوت خواهد داشت، به عبارت ساده تر اگر هدف شما از ارتودنسي زيبايي باشد، با كسي كه به نوعي مال اكلوژن شديد دچار است مراحل يكساني را طي نمي كنيد.

انواع دستگاه هاي ارتودنسي

ارتودنسي انواعي دارد كه عبارت اند از:

·         ارتودنسي متحرك

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي با استفاده از براكت هاي فلزي

·         ارتودنسي با استفاده از براكت هاي همرنگ دندان

·         ارتودنسي با براكت هاي فلزي يا سراميكي بدون لاستيك

·         ارتودنسي از پشت دندان يا سيستم لينگوال

·         ارتودنسي شفاف

مشاوره با پزشك مرحله اول ارتودنسي

در اولين جلسه درماني، جلسهٔ مشاوره با پزشك متخصص براي دستيابي به بهترين روش درماني متناسب با مشكلات دندان و فك شما صورت مي‌گيرد؛ درواقع در اين جلسه، نوع درمان و مدت زمان احتمالي مورد نياز براي طول مدت درمان به شما ارائه مي‌شود، اين جلسه نيازمند ارائه اطلاعات مناسب شما نيز در رابطه با مشكلات دنداني است و شما همواره مي‌توانيد در خصوص طول درمان ارتودنسي از پزشك خود سوال كرده و مواردي را كه در نظرتان ضروري است با متخصص ارتودنسي در ميان بگذاريد؛ همچنين متخصص ارتودنسي در اين مرحله توضيحاتي چند در رابطه با عوارض ناهنجاري، مشكل بيمار و فرآيند درمان را در اختيار بيمار قرار مي‌دهد.

منبع : www.orthoblog.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۸:۲۹ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :