جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

توضيح اينله و انله به زبان ساده

در دندانپزشكي چندين نوع روش براي ترميم دندان‌هاي آسيب ديده و يا دچار پوسيدگي وجود دارد. بسته به اينكه مقدار آسيب ديدگي چقدر است و چه بخش‌هايي را درگير كرده، ما از روش‌هاي خاصي براي ترميم استفاده مي‌كنيم. پر كردن دندان و روكش دندان دو روش شناخته شده ترميم هستند، اما اينله و انله دندان نيز وجود دارند كه شايد كمتر نامشان به گوش شما خورده باشد. آنچه در اين مقاله مي‌خوانيد اطلاعاتي است درباره اين دو روش ترميمي مهم.

اما اگر هنوز در رابطه با پركردن دندان هم اطلاعات كافي نداريد اينجا كليك كنيد.

اينله و انله چيست؟

در دندانپزشكي، اينله و انله  دو روش ترميم غير مستقيم دندان هستند. بدين معني كه آن‌ها در خارج از دهان، به صورت يك قطعه واحد و جامد ساخته مي‌شوند و سپس براي ترميم بكار برده مي‌شوند. آن‌ها متناسب با اندازه و شكل حفره پوسيدگي هستند و به طور كامل محل پوسيدگي را مي‌پوشانند. پس از آماده شدن‌شان، اين قطعات با كمك چسب يا سمنت به دندان متصل مي‌شوند. اين دو روش، جايگزين مناسبي براي پر كردن دندان با موادي از قبيل كامپوزيت و يا آمالگام هستند كه مستقيماً براي ترميم پوسيدگي به دندان متصل مي‌شوند.

كاربرد اينله و انله چيست؟

از اين دو روش براي ترميم غير مستقيم دندان‌هاي پره مولر و مولر (به ترتيب آسياب كوچك و آسياب بزرگ) استفاده مي‌شود. زماني كه آسيب وارد شده يا پوسيدگي به اين دندان‌ها به قدري زياد باشد كه ساختار نگهدارنده كمي براي حمايت از پركردگي وجود داشته باشد و از طرفي آسيب آنقدر زياد نباشد كه روكش دندان استفاده شود، از اينله و انله براي ترميم استفاده مي‌شود. در واقع از اين دو روش براي ترميم پوسيدگي‌هاي متوسط و نسبتا شديد استفاده مي‌شود.

بيشتر بخوانيد : روكش هاي تمام سراميك

فرق بين اينله و انله چيست؟

از اينله دندان براي ترميم دندان‌هايي استفاده مي‌شود كه سطوح جونده آن‌ها (در وسط) آسيب ديده ولي لبه‌ها سالم هستند. اما انله دندان زماني كاربرد دارد كه علاوه بر بخش مركزي، سطح جونده دندان به همراه يك يا بيش از يك لبه نيز درگير پوسيدگي و آسيب شده باشد. به عبارت ساده‌تر، هر دوي اين روش‌ها براي ترميم سطوح جونده و دچار پوسيدگي كاربرد دارند، با اين تفاوت كه گستره تحت پوشش آن‌ها متفاوت است.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون پوسيدگي دندان اينجا كليك كنيد.

طول عمر يا ميزان ماندگاري اينله و انله چقدر است؟

در شرايطي كه از آن ها به خوبي مراقب شود و تمام توصيه‌هاي متخصص ترميمي و زيبايي دندان رعايت شود، طول عمر و مدت ماندگاري اين ترميم‌هاي غيرمستقيم از 15 تا 20 سال خواهد بود. اما اگر بهداشت دهان و دندان به خوبي رعايت نشود، احتمالا مدت زمان ماندگاري آن ها كاهش پيدا خواهد كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۴:۱۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :