جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي ثابت و متحرك

در ابتداي اين مقاله توضيحات مختصري در مورد درمان ارتودنسي و  هدف از انجام آن ارائه مي دهيم و در ادامه با ذكر انواع درمان هاي ارتودنسي به بيان تفاوت هاي بين دو روش ارتودنسي ثابت و متحرك و همچنين نقاط قوت و ضعف احتمالي در هر يك از اين روش ها خواهيم پرداخت.

انواع ارتودنسي

روش هاي انجام ارتودنسي با توجه به تجهيزاتي كه براي انجام آن استفاده مي شود و امكان تحرك و خارج كردن از دهان به دو دسته تقسيم بندي مي شوند:

·         ارتودنسي ثابت

·         ارتودنسي متحرك

ارتودنسي ثابت

ارتودنسي ثابت شامل درمان هايي از ارتودنسي است كه براي اصلاح تراز دندان ها از تجهيزات ثابت استفاده مي شود. در اين روش بريس ها (از جمله ابزارهاي ارتودنسي هستند كه براي اصلاح موقعيت قرار گرفتن دندان ها به كار مي روند) و ساير ابزارهاي استفاده شده، ثابت هستند و در طول دوره درمان امكان جابجايي و خارج كردن از دهان را ندارند. ارتودنسي ثابت شامل چهار نوع معمول زير است.

بريس سيمي فلزي:

بريس هاي فلزي رايج ترين نوع بريس هاي ثابت هستند و از جنس فولاد ضد زنگ ساخته مي شوند و در تراز و صاف كردن دندان ها بسيار كاربرد دارند.

بريس سيمي سراميكي:

جنس اين بريس ها از سراميك شفاف است و به همين دليل نسبت به بريس هاي فلزي كمتر جلب توجه مي كنند. اين بريس ها به دليل شكننده بودن نياز به مراقبت بيشتري دارند.

بريس ديمون:

بريس ديمون مشابه بريس فلزي است با اين تفاوت كه نيازي به الاستيك ندارد؛ در نتيجه نياز كمتري به تنظيمات و مراجعه به متخصص ارتودنسي دارد و همچنين به دليل عدم وجود كش ها وضعيت سلامت دندان ها هم بهتر خواهد بود.

بريس لينگوال يا بريس پشت دنداني:

اين بريس ها در پشت دندان ها قرار مي گيرند و به همين دليل، در زمان لبخند زدن قابل مشاهده نيستند. اين بريس ها با توجه به شكل دندان ها براي هر فرد ساخته شده و بيشتر توسط بزرگسالان استفاده مي شود.

بيشتر بخوانيد: ارتودنسي ارزان

ارتودنسي متحرك

در ارتودنسي متحرك از ابزارهايي استفاده مي‌شود كه امكان خارج كردن آن ها از دهان در زمان غذا خوردن و مسواك زدن پس از آن وجود دارد.

اين روش درمان ارتودنسي معمولا در مواردي كه نياز به اصلاح جزئي دندان دارند و همچنين بعد از ارتودنسي ثابت براي جلوگيري از بازگشت دندان به حالت اوليه كاربرد دارد.

پلاك هاولي:

جهت برطرف كردن جلوآمدگي دندان هاي قدامي فك بالا كاربرد دارد.

پلاك فانكشنال:

در حالت هايي كاربرد دارد كه فك بالايي نسبت به فك پاييني جلوتر باشد.

ارتودنسي نامرئي:

از جنس پلاستيك هاي شفافي هستند كه بايد بر اساس دندان هاي هر فرد ساخته شوند.

رفرنس :  www.orthoblog.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۶:۱۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :