جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

اسيد فسفريك؛ ويژگي ها، اطلاعات ايمني و كاربردهاي

اسيد فسفريك، يكي اسيد مايع و بدون بو است كه در مقايسه با اسيدهاي قوي مانند هيدروكلريك اسيد و سولفوريك اسيد، اثرات مخرب كمتري دارد. فسفريك اسيد، يك اسيد ضعيف است و اگر به صورت محلول درآيد، مي تواند به يون هاي فسفات و فسفيت تبديل شود.

كاربرد اسيد فسفريك در صنعت

اسيد فسفريك علاوه بر اينكه در آزمايشگاه هاي تحقيقاتي به كار مي رود، در صنايع بزرگ نظير توليد مواد بهداشتي و شوينده، صنايع فولاد و تصفيه خانه ها مصرف مي شود. فسفريك اسيد در صنايع پتروشيمي، نقش يك كاتاليزور براي انجام واكنش هاي شيميايي و فرآيندهاي پتروشيمي را ايفا مي نمايد. زدودن آلودگي هاي سطحي از فلزات و فولاد، به ويژه از بين بردن زنگ آهن، محلول هاي اسيد فسفريك استفاده مي شوند. اين تركيب باعث مي شود يك نمك فسفات آهن بر روي سطح فلز شده كه از پديده خوردگي فلز جلوگيري مي كند.

كاربرد اسيد فسفريك در صنايع غذايي و كشاورزي

اسيد فسفريك در صنايع غذايي به عنوان يك طعم دهنده و تثبيت كننده خواص مورد استفاده قرار مي گيرد. اين اسيد معمولاً در كارخانه هاي توليد نوشابه و همچنين توليد انواع ترشي به كار مي رود. فسفريك اسيد به عنوان يك ماده افزودني به برخي از انواع خوراك دام نيز به كار مي رود.

توليد انواع كودهاي فسفاته با استفاده از تركيب اسيد فسفريك امكان پذير است. كودهاي فسفاته با تأمين عنصر فسفر كه براي رشد گياهان ضروري است، مقدمات كشت محصولات مرغوب را در زمين هاي كشاورزي فرآهم مي سازند. فسفات هاي آلي كه دسته اي از مشتقات اين اسيد محسوب مي شوند، در توليد انواع حشره كش ها و سموم دفع آفات به كار مي روند.

بيشتر بخوانيد :

اطلاعات ايمني در مورد كار با اسيد فسفريك و نحوه ذخيره و نگهداري آن

اسيد فسفريك يك اسيد معدني است كه خاصيت خورندگي كمي دارد. اين اسيد، اشتعال پذير نيست اما در صورتي كه با فلزات واكنش دهد، گاز هيدروژن آزاد مي كند كه مي تواند آتش بگيرد. افرادي كه با اين اسيد در تماس هستند بايد در حين كار از لباس مخصوص كار، عينك، ماسك و دستكش استفاده كنند. فراموش نكنيد هرگز نبايد بقاياي اسيد فسفريك را در فاضلاب و مجراي انتقال آب بريزيد. ممكن است اسيد به آب هاي زيرزميني وارد شود و آن ها را آلوده كند.

انبار نگهداري بشكه هاي اسيد فسفريك بايد خشك و خنك و مجهز به سيستم تهويه مطبوع باشد. مخازن بايد به دور از منابع توليد حرارت، جرقه يا تابش مستقيم نور خورشيد قرار داده شوند. ترجيحاً اين اسيد را در مجارت مواد شيميايي كه با آن وارد واكنش مي شود انبار نكنيد.

تماس اسيد فسفريك با پوست يا چشم ها منجر به تحريك، قرمزي و سوزش مي شود. اگر فردي در اين موقعيت قرار گرفت، سريعاً محل تماس را با آب بشوييد و در صورتي كه التهاب پوستي يا چشم زياد شد، فوراً به مركز درماني مراجعه كنيد. قرار گرفتن در معرض بخارات اين اسيد معدني مي تواند دستگاه تنفس را تحريك كند. در صورت بروز هر گونه علائم حاد در فرد مصدوم، او را به پزشك برسانيد.

رفرنس : www.jahanshimi.com

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۵:۰۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :