جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

چند واقعيت در مورد نوزادان كه احتمالا نمي دانيد.

سن : كودك يك ماهه تا كودك يك ساله

اولين مدفوع بعد از تولد نوزاد سياه و قير مانند است و مكونيوم نام دارد كه از مخاط، مايع رحم و هر چيزي كه نوزاد در دوران بارداري و داخل رحم هضم كرده است تشكيل شده است. اما هنوز باكتري‌هاي روده كه باعث بد بو شدن مدفوع مي‌شود را ندارد. به محض اينكه غذا دادن به نوزاد را شروع كنيد اين باكتري‌ها در روده تجمع مي‌كنند. بعد از يك روز يا بيشتر مدفوع نوزاد سبز، زرد يا قهوه‌اي و بودار مي‌شود.

گاهي اوقات نوزاد در زمان خواب به مدت 5 تا 10 ثانيه نفس نمي‌كشند و اين امر ممكن است پدر و مادر را به وحشت اندازد. تنفس نامنظم در نوزادان امري طبيعي است. (اما اگر مدت زمان طولاني‌ تري نفس نكشيد يا رنگش كبود شد حتماً با اورژانس تماس بگيريد.) همچنين زماني كه نوزاد شگفت زده مي‌شود يا گريه مي‌كند ممكن است در يك دقيقه بيش از 60 بار نفس بكشد.

يكي از واقعياتي درباره‌ نوزاد كه احتمالا نمي‌دانيد حس چشايي لوزه‌هاست. اگرچه حس چشايي در نوزاد مانند ساير كودكان و بزرگسالان است اما مناطق بيشتري مانند لوزه‌ها و پشت گلو را نيز در بر مي‌گيرد. نوزاد مي‌تواند شيريني، تلخي و ترشي را تشخيص دهد اما تا تا زماني كه كودك 5 ماهه مي شود  قادر به تشخيص شوري نيست.

2 تا 3 هفته بعد از تولد، نوزاد شروع به گريه كردن مي‌كنند اما تا يك ماهگي اشكي ديده نمي‌شود. اواخر بعد از ظهر و اوايل شب وقت گريه كردن و نق زدن است كه اغلب بي دليل بوده و هيچ كاري براي برطرف كردن آن نمي‌توان انجام داد.

بيشترين گريه‌ نوزاد مربوط به 46 هفته بعد از بارداري است. پس از سه ماه معمولاً طوفان تمام مي‌شود.

زماني كه نوزاد به دنيا مي‌آيد به نظر مي‌رسد سينه‌ كوچكي دارد. حتي گاهي ممكن است از آن شير خارج شود. علت آن جذب هورمون استروژن از مادر است و معمولاً طي چند هفته از بين مي‌رود. در نوزاد دختر نيز يك دوره كوتاه خونريزي (پريود) ديده مي‌شود كه بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

تنها 15 درصد نوزادان تمايل دارند زماني كه دراز مي‌كشند صورتشان را به سمت چپ بچرخانند. به نظر مي‌رسد اين حالت مربوط به يك ژن باشد. اين پافشاري تنها چند ماه ادامه دارد و همين موضوع نيز مي‌تواند توجيه كند كه چرا بيشتر افراد راست دست‌ هستند.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۶:۲۷ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :