جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

سيترات سديم در صنايع غذايي

كاربرد سيترات سديم در صنايع غذايي

تري سديم سيترات دي هيدرات، به عنوان سديم سيترات شناخته مي شود، يك تركيب آلي است و داراي بلورهاي سفيد، بي بو، طعم و مزه ترش است. به راحتي در آب، گليسرول، الكل و ساير حلال هاي آلي قابل حل است. با گرم شدن بيش از حد تجزيه مي شود، در هواي گرم و مرطوب به وجود مي آيد. در اينجا به برخي از كاربرد هاي سيترات سديم در صنايع غذايي اشاره مي كنيم.

كاربرد غذايي سيترات سديم

سيترات سديم در نوشيدني ها به عنوان كاهش طعم ترش استفاده مي شود. افزودن اين محصول به مواد مي تواند باعث تغيير در شيريني محصولات شود و مقدار مصرف آن حدود 0.3٪ است. در ساخت سوربيت و بستني از سديم سيترات به عنوان امولسيفاير و تثبيت كننده به مقدار 0.2 تا 0.3 درصد استفاده مي شود. اين محصول همچنين مي تواند به عنوان يك ماده جلوگيري كننده از اسيدهاي چرب در لبنيات، پنير فرآوري شده و محصولات ماهي و ماده اصلاح كننده شيريني براي غذاها مورد استفاده قرار گيرد. سيترات سديم همانطور كه در بالا توضيح داده شد، داراي بسياري از خواص عالي است، كه اين خواص آن را به يك محصول پر كاربرد تبديل مي كند. سيترات سديم غير سمي است، داراي خواص تنظيم كننده pH و پايداري خوبي است، بنابراين مي توان از آن در صنايع غذايي استفاده كرد. سيترات سديم به عنوان يك افزودني غذايي استفاده مي شود و در صنايع غذايي كاربرد بسياري دارد. اين ماده عمدتا به عنوان ماده طعم دهنده، يك عامل بافر، يك امولسيفاير، يك تثبيت كننده و ماده نگهدارنده استفاده مي شود. علاوه بر اين، سديم سيترات با اسيد سيتريك سازگار است و از آن در انواع مرباها، مكمل هاي غذايي و مواد طعم دهنده براي ژله، آب ميوه، نوشيدني ها، نوشيدني هاي سرد، لبنيات و شيريني استفاده مي شود.

بيشتر بخوانيد:

آيا سيترات سديم براي خوردن بي خطر است؟

بله، توسط سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) و سازمان ايمني مواد غذايي اروپا (EFSA)، و همچنين كميته مشترك FAO / WHO به عنوان مواد افزودني در مواد غذايي (JECFA) تأييد شده است.طبيعي است؟نه، مركبات سديم سيترات مصنوعي است، اگرچه به طور طبيعي در مركبات نيز يافت مي شود.

گياهي است؟بله، اين اسيد به عنوان ماده خام مورد استفاده قرار مي گيرد. و فرآيند توليد آن بدون محصول حيواني گياهي است، بنابراين مي توان آن را در مواد غذايي گياه خواران اضافه كرد.

فاقد گلوتن است؟بله، فاقد گلوتن است و حاوي گندم، چاودار، سويا وغلات نيست، بنابراين مي تواند براي افرادي كه مبتلا به بيماري سلياك هستند، استفاده شود.

نتيجه گيري

سيترات سديم حاوي طعم ترش و شور است. اين ماده غير سمي است و در بسياري از محصولات آرايشي و بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرد. در صنايع غذايي كاربرد هاي فراواني دارد و به عنوان يك ماده نگهدارنده به نوشيدني ها و مواد غذايي اضافه مي شود.

رفرنس : www.jahanshimi.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۲:۴۳ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :