جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

نگهدارنده يا ريتينر ارتودنسي چيست و چه كاربردي دارد؟

ريتينر ارتودنسي چيست؟ چه كاربردي دارد؟ چرا بايد از آن استفاده كرد؟  انواع مختلف نگهدارنده كدام ها هستند؟ چه ريتينري براي من مناسب است؟ و تا چه وقت بايد از آن ها استفاده كنيم؟ پاسخ به اين سوالات را در اين مقاله  از دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران بخوانيد.

ريتينر چيست؟

ريتينر يا نگهدارنده ها، نوعي دستگاه ارتودنسي هستند كه بعد از اتمام درمان با بريس ها مورد استفاده قرار ميگيرند. اين وسيله در دسته ارتودنسي متحرك است و براي كمك به حفظ حالت دندان هاي اصلاح شده بعد از درمان ارتودنسي بايد روي دندان ها قرار بگيرند.

كاربرد دقيق ريتينر ارتودنسي چيست؟

كساني كه به تازگي بريس هاي خود را در آورده اند نبايد فكر كنند كه دندان هايشان صاف شده و ديگر نياز به ارتودنسي دندان ندارند.

دندان ها بعد از برداشتن بريس ها همچنان ميتوانند حركت كنند و به حالت سابق خود برگردند. ما با تجويز ريتينرها جلوي اينكار را ميگيريم. اين دستگاه ها در واقع مكمل و تثبيت كننده درمان ارتودنسي هستند.

نحوه عملكرد ريتينر ارتودنسي چگونه است؟

همانطور كه گفته شد هدف از تجويز نگهدانده، جلوگيري از بازگشت دندان ها به فرم سابق است. براي پيشگيري از اين وضعيت، ريتينرها دندان ها را در محل خود ثابت نگه ميدارند و اجازه كوچكترين حركتي را به دندان نميدهند. نگهدارنده هاي سيمي ثابت كه به پشت دندان وصل ميشوند نيز دقيقا به همين منظور طراحي شده اند.

چند وقت بايد از اين دستگاه ها استفاده كنم؟

مقدار زماني كه بايد يك نگهدارنده استفاده كنيد بستگي به شرايط فردي شما دارد. اما به طور كلي، اكثر افراد بعد از درمان ارتودنسي، بايد تا 6 ماه به طور مرتب از يك نگهدارنده نامرئي و شفاف استفاده كنند.

بعد از  6 ماه بايد ريتينر را تنها شبها استفاده كنيد. اما سيم هاي پشت دنداني بايد در درازمدت بدون اينكه برداشته شوند مورد استفاده قرار بگيرند

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي ارزان

قيمت نگهدارنده ارتونسي چقدر است؟

نگهدارنده ها هزينه زيادي ندارد. در اكثر موارد، قيمت ريتينر متحرك و ثابت همزمان با ساير پروسه درمان به صورت قسطي پرداخت ميشود. اما به طور كلي هزينه ريتينر شفاف كمتر از ثابت است.

نحوه تميز كردن نگهدارنده‌ها

تميز كردن نگهدارنده هاي شفاف بسيار آسان است، اما مراقبت و تميز كردن ريتينر ارتودنسي پشت دنداني كمي سخت است.

بيشتر بخوانيد : ارتودنسي پنهان

نحوه تميز كردن نگهدارنده شفاف و متحرك

براي تميز كردن اين دستگاه ها، كافي است مراحل زير را طي كنيد:

نگهدارنده ارتودنسي را از روي دندان ها برداريد

با آب ولرم بشوييد

با يك مسواك نرم يا برس كوچك مخصوص داخل و روي آن را تميز كنيد

دوباره براي استفاده در دهان قرار دهيد

رفرنس : https://www.orthotips.ir/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۱۹:۴۶ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :