جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

ارتودنسي نگين دار مناسب چه افرادي است؟

ارتودنسي نگين دار

ارتودنسي براي رفع ناهنجاري هاي دهان و دندان ممكن است در هر سني ضروري به نظر برسد، اما از آن جايي كه طول درمان ارتودنسي طولاني است پس بايد در انتخاب نوع، رنگ و چگونگي ارتودنسي دقت لازم توسط متخصص ارتودنسي و بيمار به عمل آيد. در اين مقاله ما قصد دارم يكي از مهم ترين قسمت هاي ارتودنسي با انواع آن را به طور كامل توضح دهيم، اين قسمت نگين ارتودنسي يا همان براكت ارتودنسي است كه از قطعات مربعي شكل از جنس فلز يا سراميك مي باشند كه با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسي روي دندان مي چسبانند.

بيشتر بخوانيد :

ارتودنسي فاصله دندان جلو

ارتودنسي دندان نيش

نگين ارتودنسي

نگين ارتودنسي يا همان براكت ارتودنسي  نگين ارتودنسي قسمتي است كه از قطعات مربعي شكل از جنس فلز يا سراميك و… است، كه با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسي روي دندان مي چسبانند.

چسپ هاي ارتودنسي

استحكام چسب هاي ارتودنسي به گونه اي تنظيم شده است كه در عين محكم بودن براي تغذيه عادي در انتهاي درمان و زمان جداسازي نگين ها آسيبي به دندان وارد نمي شود و به همين دليل بايد در حين درمان از جويدن غذاهاي سفت همچون ته ديگ،ميوه هاي سفت و .. اجتناب كرد. بعد از اتمام ارتودنسي متخصص نگين ها را از روي سطح دندان جدا مي كند و چسپ باقي مانده را از روي سطح دندان بر مي دارد، و دندان پاليش مي شود.

وظايف اصلي نگين ارتودنسي

از وظايف اصلي نگين ارتودنسي مي توان به اتصال موارد مختلف به دندان اشاره كرد، نگين ارتودنسي، همانند دستگيره عمل مي كند كه به بيان ديگر نگين ارتودنسي در ارتودنسي ثابت دندان ها مي چشپد و آنها را به جايگاه مناسب هدايت مي كند، براي هر دندان، نگين ارتودنسي خاصي طراحي مي شود كه به نوع دندان وابسته است. روي بعضي از نگين هاي ارتودنسي قلاب وجود دارد و بعضي از نگين هاي ارتودنسي نيز هر شياري دارند كه سيم ارتودنسي از داخل آن عبور مي كند.

براكت ارتودنسي

هر دندان براكت خاصي دارد كه فرم آن از آناتومي سطح دندان تبعيت مي كند و زواياي خاصي در آن تعبيه شده است. روي بعضي از براكت ها هوك يا قلاب وجود دارد همچنين هر براكت شياري دارد كه سيم ارتودنسي  داخل آن قرار مي گيرد. امروزه با پيشرفت هاي فراواني كه در درمان ارتودنسي و  دستگاه هاي به كار رفته در اين درمان صورت گرفته، براكت ها شامل انواع و اقسام مختلفي مي باشند.

براكت هاي فلزي سنتي

 اين نوع براكت ها كه از اولين نوع براكت هاي به كار رفته در درمان هاي ارتودنسي  هستند از جنس  فولاد ضد زنگ هستند و گاهي همراه با تيتانيوم به كار مي روند. براكت هاي فلزي رايج ترين نوع براكت ها هستند. دستگاه هاي ارتودنسي قديمي شامل براكت هاي كوچكي هستند كه روي دندان ها چسبانده مي شوند و همچنين بند هايي كه روي دندان هاي آسيا قرار مي گيرند. گره هاي الاستيك،اورينگ و سيم را روي براكت هاي فلزي نگه مي دارد . يكي از مزاياي براكت هاي فلزي اين است كه اورينگ هاي رنگي به كودكان فرصت خودنمايي مي دهند.

رفرنس : https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۸:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :