جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

شكستگي دندان چيست؟

دندان‌ها مي‌توانند به روش‌هاي غيرمنتظره‌اي دچار شكستگي و لب پر شدگي شوند اما اساساً، لب پر شدگي، ترك خوردن و يا شكستگي معمولاً از طريق وارد شدن ضربه‌اي به دهان و دندان (كه بيشتر از تحمل ميناي دندان است) رخ مي‌دهد.

اگرچه ميناي دندان سخت‌ترين ماده در بدن است، اما ممكن است نتواند در برابر حوادثي مانند ضربات قوي، تصادفات، برخورد اشياء به صورت، ساييدن دندان‌ها به هم، گاز گرفتن مواد سفت و سخت و … مقاومت كند و دچار شكستگي يا لب پر شدگي شود. حتي در برخي موارد پوسيدگي دندان مي‌تواند خود دليلي براي شكسته شدن دندان باشد و يا احتمال آن را به شدت افزايش دهد.

اگذ هنوز در رابطه با پوسيدگي دندان ، علت ها و درمان هاي ان اطلاعات كاملي نداريد كليك كنيد.

علائم شكستگي دندان چيست؟

هرچند كه اغلب شكستگي‌هاي دنداني به خوبي قابل تشخيص هستند و شخص مي‌تواند متوجه شود دندانش چگونه و به چه شكلي دچار آسيب شده، اما بد نيست علائم آن را يك بار ديگر بخوانيد:

احساس هرگونه لبه تيز، ناهموار يا دندانه دار روي سطح دندان حين لمس دندان توسط زبان

احساس زخم شدن زبان

تحريك شدن لثه مخصوصا در ناحيه “خط لثه” دنداني كه شكسته شده است

درد دندان حين خوردن چيزي و يا لمس آن

بروز يك حساسيت ناگهاني به غذاهاي سرد يا نوشيدني

خونريزي

ديده شدن قطعات دنداني در دهان يا بيرون دهان

و …

اگر با شكستگي دندان روبرو شديم چه كنيم؟

بعد از آنكه به دنبال يك حادثه يا هر موقعيت ديگري با شكستگي دندان روبرو شديد به يك دندانپزشك  ترمييمي خوب مراجعه كنيد اما تا پيش از آن از انجام اقدامات زير غافل نشويد:

اگر قطعه‌اي از دندان شما افتاده است سعي كنيد آن را پيدا كرده و در داخل بزاق (يا در صورت لزوم شير) نگهداري كنيد تا به دندانپزشك مراجعه كنيد.

براي اينكه بقيه بخش‌هاي دهان (مخصوصا زبان و لب ها و لثه) از آسيب دندان شكسته شده و احتمالا داراي لبه‌هاي تيز مصون باشند، هرگونه برجستگي و لبه تيز دندان شكسته شده را با موم دندانپزشكي، آدامس بدون قند و يا تي بگ بپوشانيد.

براي كاهش التهاب و ناراحتي از مسكن بدون نسخه استفاده كنيد.

اگر گرسنه هستيد و بايد غذا بخوريد، غذاهاي آبكي و خيلي نرم بخوريد.

اگر آسيب وارد شده به دندان كم و يا جزئي است ، مي‌توانيد چند روز صبر كنيد و آنگاه به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيد. در اين فاصله حتما نخ دندان بكشيد، با آب نمك دهان خود را بشوييد، از خوردن غذاهاي سفت و سخت اجتناب كنيد و در صورت امكان با طرف مقابل دندان شكسته غذا را بجويد.

بيشتر بخوانيد :


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۶:۳۵ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :