جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

5 مرحله اصلي ارتودنسي ثابت

ارتودنسي دندان يكي از درمان هاي نسبتا طولاني مدت در دندانپزشكي است كه بسته به نوع مشكل فك و دندان و شدت آن، ممكن است بين 6 ماه تا 3 سال و يا حتي بيشتر ادامه داشته باشد. اين درمان از چند مرحله اساسي و كلي تشكيل شده است كه با هم در اين مقاله  از دكتر كاميار خضري بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران  به معرفي مراحل ارتودنسي دندان به ترتيب خواهيم پرداخت.

نصب دستگاه ارتودنسي ثابت

ما در ارتودنسي از دو دسته دستگاه براي درمان مشكلات دندان و فك استفاده ميكنيم. يك دسته از آن ها ثابت هستند و بايد تا پايان دوره درمان به دندان هايتان وصل شود و دسته ديگر متحرك هستند كه لزومي ندارد هميشه و در تمام طول درمان از آن ها استفاده كنيد. ما از دستگاه هاي ارتودنسي ثابت براي درمان ناهنجاري هاي پيچيده و زماني كه دندان هاي دائمي شخص كاملا در آمده باشد استفاده ميكنيم. انواع دستگاه هاي ثابت كه به صاف شدن دندان ها كمك ميكنند عبارتند از:

·         ارتودنسي ديمون

·         ارتودنسي لينگوال

·         ارتودنسي فلزي معمولي

تمايل بيشتر مراجعان به ارتودنسي ثابت است

بيشتر بخوانيد :

 ارتودنسي سراميكي

ارتودنسي پنهان

مهمترين مراحل ارتودنسي ثابت

مرحله اتصال بريس ها به دندان هاي مراجعين از مهمترين مراحل ارتونسي ثابت است و شامل چند مرحله زير ميشود.

1. تميز كردن دندان ها و استفاده از چسب مخصوص

بعد از ارزيابي هاي اوليه و بررسي تمام جوانب درمان، براي شروع كار و قبل از نصب براكت ها، متخصص ارتودنسي شما ابتدا دندان هايتان را پاليش زده و خشك مي كند. سپس اسيد مخصوص يا يك ماده سمنت مانند (سيمان مخصوص) را  روي سطح دندان ها قرار مي دهد تا شرايط را براي نصب براكت ها آماده كند.

در مواردي كه كامپوزيت نوري براي چسباندن براكت ها به دندان مورد استفاده قرار گيرد لازم است كه نور پلاسما با شدت بالا به روي براكت ها تابانده شود.

2. چسپاندن براكت ها و رد كردن سيم از بين آن ها

چسپاندن براكت ها تنها بخشي از كار است و در مرحله بعدي بايد بين تمام براكت ها اتصال ايجاد كنيم. براي اين منظور ما يك سيم مخصوص قوس دار را از تمام براكت ها عبور مي دهيم. اين سيم علاوه بر متصل كردن براكت ها به هم، به دندان ها فشار وارد ميكند تا در جهتي كه مد نظر ما است حركت داده شوند.

اگر لازم باشد فشار ببيشتري به دندان ها وارد شود براي ايجاد فشار بهتر بر دندان ها، كش هاي كوچكي كه تركيب رنگي مختلفي دارد به دلخواه بيمار روي براكت هاي ارتودنسي قرار مي گيرد.

3. تنظيم سيم و براكت ارتودنسي

تنظيم سيم و براكت يكي ديگر مهمترين مراحل ارتودنسي ثابت است. در اين مرحله شما بايستي حدود 3 تا 4 هفته يا هر ماه توسط متخصص ارتودنسي خود ويزيت شويد. تا اگر كش هاي ارتودنسي نياز به تعويض دارد و يا سيم و براكت ها به تنظيم جديد نياز دارد، اين كار انجام شود.

پس از هر بار تنظيم و تعويض كش ها، ممكن است كمي درد تجربه كنيد زيرا به طور معمول به سيم ها و دندان فشاري اعمال ميشود كه تا به آن عادت كنيد كمي طول ميكشد و تجربه درد طبيعي است.

4. برداشتن بريس ها

بعد از سپري شدن مدت زمان ارتودنسي، بريس ها بايد برداشته شوند و اينار تنها بايد توسط متخصص ارتودنسي انجام شود. ممكن است 6 ماه تا 3 سال طول بكشد تا بريس ها برداتشه شوند.

5. استفاده از ريتينر

آخرين مرجله از مراحل ارتودنسي ثابت دو فك بالا و پايين استفاده از نگهدارنده ها است. به نگهدارنده ريتينر نيز گفته ميشود كه باعث ميشود دندان ها در حالت ايده آل و صاف بافي بمانند.

رفرنس : http://orthoblog.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۲:۴۱ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :