جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

كدام جراحي لاغري مناسب شماست ؟

نوع عمل جراحي لاغري را نمي‌توان براساس BMI انتخاب كرد. در واقع اين موضوع به فاكتورهاي متعددي از جمله نوع تغذيه و بيماري‌هاي همراه بستگي دارد. براي مثال كساني كه ريفلاكس معده دارند توصيه به جراحي اسليو نمي‌شوند يا كساني كه سابقه سرطان فاميليال معده دارند نبايد جراحي باي‌پس انجام دهند زيرا در اين عمل دو قسمت معده از هم جدا مي‌شود و ديگر با آندوسكوپ به آن دسترسي نخواهيم داشت تا معده را بررسي كنيم.

 كدام يك براي‌تان مناسب است؟

از جراحي‌هاي چاقي كه در حال حاضر به صورت روتين در دنيا انجام مي‌شوند مي‌توان به گاستريك باي‌پس معده، اسليو گاستركتومي و باندينگ يا حلقه معده اشاره كرد. روش پليكيشن هم توسط يكي از جراحان در ايران ابداع شده و هنوز در مراحل تحقيقاتي است. بعضي جراحي‌ها هم به دليل عوارض زيادشان امروزه منسوخ شده‌اند، از جمله گاستريك باي‌پس روده.

اسليو گاستركتومي،80 درصد از معده حذف مي‌شود

در روش اسليو گاستركتومي حدود 75 تا 80 درصد معده از شكم خارج مي‌شود. اين عمل كاملا فيزيولوژيك است؛ يعني غذا از دهن مي‌آيد و به مري وارد مي‌شود و بعد به معده و اثني‌عشر مي‌رود بنابراين اين مسير دست نمي‌خورد و فقط باريك مي‌شود. ضمن اينكه هورمون گرلين يا همان هورمون اشتها در اين عمل حذف مي‌شود و اشتهاي فرد كاهش پيدا مي‌كند.   جراحي اسليو امتحان خود را پس داده و تعداد بسياري از افراد با اين روش جراحي شده‌اند.

پليسه زدن معده، ارزان‌ترين روش جراحي است

روش پليكيشن در ايران ابداع شده است. اين روش تقريبا مثل اسليو است اما ارزان‌ترين روش جراحي به حساب مي‌آيد زيرا در آن از وسايل خاصي استفاده نمي‌شود. در واقع طي آن معده روي هم بخيه مي‌خورد و پليسه مي‌شود، به اين ترتيب فضاي آن كم مي‌شود.

گاستريك باي‌پس، تا 85 درصد ديابت درمان مي‌شود

در اين روش، حدود 30 تا 50 سي‌سي از بالاي معده جدا مي‌شود و باقي‌مانده معده كاملا بخيه مي‌خورد. سپس بخشي از روده به آنجا پيوند زده مي‌شود. به عبارتي بين راه غذا و صفرا حدود 170 تا 200 سانتي‌متر فاصله مي‌گذاريم. اين روش يك مقدار هم روي جذب تاثير مي‌گذارد. همچنين بر ديابت تاثيرگذار است .

بالون معده، ديگر طرفدار ندارد

روش بالون در حال حاضر در دنيا خيلي طرفدار ندارد اما ايران بيشترين ميزان بالون‌گذاري را داشته است! اين روش عموما توسط متخصصان گوارش انجام مي‌شود به اين ترتيب كه با استفاده از آندوسكوپ، بالون به داخل معده برده مي‌شود و بعد در آنجا باد مي‌شود تا فضاي معده را كاهش دهد. البته بالون هم بايد بعد از مدتي از معده خارج شود و مثل روش باندينگ بعد از خارج كردن آن احتمال برگشت وزن وجود دارد.

كدام BMI بايد جراحي كند؟

شاخص توده بدني براي افراد بالغ اگر بين 18.5 تا 25 باشد، نرمال است. بين 25 تا 30 اضافه وزن است، بين 30 تا 35 چاقي درجه يك است، بين 35 تا 40 چاقي درجه دو است و از 40 به بالا چاقي شديد يا مفرط حساب مي‌شود كه افراد با اين BMI بايد نهايتا عمل جراحي شوند. افرادي كه شاخص توده بدني‌شان بين 35 تا 40 است هم اگر بيماري‌هاي همراه مثل سندرم متابوليك، ديابت، فشار خون، چربي خون، كمردرد، كبد چرب، مشكلات ارتوپديك و ... داشته باشند، مي‌توانند جراحي چاقي انجام دهند. سازمان غذا و داروي ايالات‌متحده هم براي شاخص توده بدني 30 تا 35 روش باندينگ يا حلقه معده را توصيه كرده است.(جهت محاسبه شاخص توده بدني خود كليك كنيد. )

اگر با مطالعه اين مقاله باز هم در انتخاب نوع جراحي خود دچار ترديد هستيد بهتر است با يك متخصص جراحي لاغري مشورت كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۲۱:۱۴ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :