جهان امروز جهان امروز .

جهان امروز

براي پر كردن دندان از چه موادي استفاده مي شود؟

پر كردن دندان يا (Tooth Filling) اولين مرحله از فرآيند ترميم دندان است كه در آن دندان هاي آسيب ديده در پي پوسيدگي، ترك برداشتن، شكستن و … با كمك مواد مخصوصي پر و ترميم مي شوند.

پر كردن دندان به منظور پيشگيري از بروز آسيب بيشتر به بخش هاي مختلف دندان و محافظت از پالپ و ريشه دندان ها يا به طور كلي موجوديت آن ها انجام داده مي شود. آنچه در اين مقاله مي خوانيد توضيحات كاملي درباره انواع مواد پر كننده دندان است. چنانچه درباره اين فرآيند و مواد بكار رفته در آن كنجكاو هستيد اين مقاله را بخوانيد.

انواع مواد بكار رفته براي پر كردن دندان كدامند؟

دندانپزشكان و متخصصان ترميمي و زيبايي از مواد مختلفي براي پر كردن دندان، رفع ترك و شكستگي دندان ها و احياي آن ها استفاده مي كنند. مهم ترين و رايج ترين مواد پر كننده دندان در ادامه توضيح داده شده اند.

پر كننده هاي آمالگام

ابتدايي ترين و پر استفاده ترين ماده براي ترميم دندان ها و پر كردنشان، آمالگام است. آمالگام معمولا براي پر كردن دندان هاي خلفي استفاده مي شود و به دليل ظاهر غيرطبيعي كه دارد براي ترميم دندان هاي جلو استفاده نمي شود.

پر كننده هاي كامپوزيت دندان

كامپوزيت يكي از پر استفاده ترين مواد در صنعت دندانپزشكي ترميمي و زيبايي است و به تنهايي تعداد زيادي كاربرد دارد. كامپوزيت استحكام زيادي دارد، همرنگ دندان است و ظاهر طبيعي به دندان ترميم شده مي دهد. به پر كردگي با كامپوزيت معمولا پر كردن دندان با مواد همرنگ دندان گفته مي شود.

پر كردن دندان با گلاس آينومر

يكي از امروزي ترين روش هاي پر كردن دندان ها استفاده از سمنت گلاس آينومر است. اين ماده پر كننده استحكام نسبتا زيادي دارد اما ماندگاري پاييني دارد. به همين جهت كمتر از آن براي به عنوان پركردگي استفاده مي شود.

پر كردن دندان با سراميك يا پرسلين

مواد پر كننده سراميكي (تمام سراميك) معمولا طي پروسه هاي اينله و انله دندان هاي خلفي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين پر كننده ها در لابراتوار ساخته مي شود و سپس توسط متخصص ترميمي و زيبايي در محل حفره دندان نصب مي شوند.

رنگ و ظاهر آن ها طبيعي و مشابه با دندان هاي خودمان است. به جز اين، استحكام مواد پر كننده سراميكي بالا است و مي توانند تا حدي فشار وارد شده از سوي دندان ها را تحمل كنند.

بيشتربخوانيد : بليچينگ دندان

هميشه پر كردن دندان با مواد بالا پاسخگو نيست

گاهي اوقات پوسيدگي دندان به قدري زياد است كه با مواد پر كننده قابل ترميم نيست. براي مثال ممكن است بيشتر تاج دندان پوسيده باشد و پس از تراشيدن پوسيدگي تنها بخش كوچكي از دندان باقي بماند.

در چنين مواردي ما نياز به يك روش ديگر براي ترميم و احياي دندان داريم. روكش دندان به عنوان آخرين روش ترميم دندان مي تواند به عنوان آخرين و مطمئن ترين روش به كمك ما بيايد تا همچنان دندان را حفظ كنيم و نيازي به كشيدن دندان نداشته باشيم.

رفرنس : كلينيك دندانپزشكي جنت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۵:۲۲ توسط:netware موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :